Koska yrityksen kotisivut kannattaa julkaista?

 Yrityksen kotisivut alk. 750€. Jos haluat kokeilla kotisivujen hintalaskuria, siirry etusivulle.

Yrityksen kotisivut ja niiden merkitys

Olen kirjoittanut kotisivujen merkityksestä yritykselle jo aiemmin, mutta tiivistetään vielä hieman. Parhaimmillaan optimoidut kotisivut toimivat yritykselle markkinointikanavana, näkyvyyden kerääjänä, asiakaspalvelijana ja myyjänä. Tyylikkäät kotisivut luovat käyttäjille positiivista mielikuvaa ja vahvistavat brändiä. Mittaustyökaluilla varustettuina ne myös keräävät arvokasta dataa markkinointiin ja sivujen jatkokehitykseen.

Tällaisia kokonaisvaltaisia kotisivuja ei saavuteta hetkessä, eikä sellaisten rakentaminen ilman välietappeja ole kovin realistista tai järkevää. Voi tuntua huonolta ajatukselta julkaista ”keskeneräiset” sivut kaikkien nähtäville.

Itse vertaisin verkkosivujen kehityskaarta esimerkiksi kielten tai lajien evoluutioon. Lintujen esi-isät pärjäsivät ihan hyvin, vaikka eivät vielä osanneetkaan lentää. Samoin ihmiset ymmärsivät alkeellisia kieliä, vaikka ne eivät vielä olleetkaan täysin loogisia (eivätkä välttämättä ole vieläkään). Oli parempi kommunikoida jotenkin kuin ei ollenkaan.

Mikä sitten on hyvä hetki julkaista kotisivut?

Yleisesti ottaen julkaisupäivillä on markkinoinnissa melko paljonkin merkitystä. Yrityksen kotisivut, erityisesti pienyrityksen kotisivut on usein hyvä julkaista mahdollisimman nopeasti. Tämä ei kuitenkaan tarkoita kiirehtimistä tai hätäilyä. Yrityksen kotivisut tulisi aina suunnitella ja toteuttaa huolellisesti, jotta vältytään ongelmilta myöhemmissä vaiheissa. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, tai kuten Unelmahäät-ohjelmassa kerran todettiin:

”Puoliksi suunniteltu… hyvin tulee tehtyä”.

(K3 J1, kannattaa kattoo nopee)

Verkkosivujen kohdalla tämäkään ei tosin pidä täysin paikkaansa, koska sivuista ei tule ikinä ns. ”valmiita” (ja siksi ne eivät voi myöskään olla puoliksi valmiita). Sisältöjä täytyy usein päivittää ja sivuja voi aina optimoida myynnin tai näkyvyyden kannalta tehokkaammiksi. Jos kuitenkin jaetaan kotisivujen elinkaari pienempiin osiin, voimme puhua valmiista versioista.

Älä pelkää keskeneräisyyttä

Ensimmäisen version ei tarvitse olla vielä julkaisukelpoinen, mutta usein se on hyvin lähellä sitä. Keskeneräiset sivut voidaan hyvin julkaista, kunhan ne eivät ilmiselvästi näytä keskeneräisiltä. Tämä eroaa hyvin paljon esimerkiksi taiteen julkaisemisesta, jonka täytyy olla tarkkaan hiottu valmis teos, kun se ensimmäistä kertaa paljastetaan yleisön koettavaksi.

Myös uusien tuotteiden, esimerkiksi puhelimien, pelien tai autojen kohdalla julkaisut tapahtuu vasta kun yksityiskohdat on hiottu huippuunsa. Toisaalta nykyään järjestelmäpäivitykset mahdollistavat tuotteiden kehittämisen vielä senkin jälkeen, kun ne on laitettu myyntiin.

Yrityksen kotisivut eivät kuitenkaan ole tuote, jonka asiakkaat ostavat, vaan alusta, jolla voidaan esim. markkinoida tai myydä tuotteita. Kotisivujen käyttäminen ei maksa asiakkaalle rahaa, joten niiden ei tarvitse olla mitenkään superkehittyneet heti alusta alkaen. Tätä voi verrata vaikka kivijalkaliikkeeseen, jossa tehdään pientä remonttia. Hyllyjen välissä voi olla vähän vaikeaa liikkua tai ympäriltä voi kuulua ikävää meteliä, mutta jos asiakasta palvellaan hyvin ja hän saa ostettua kaupasta laadukkaan tuotteen, hän on tyytyväinen.

Joku ohikävelijä voi ajatella, ettei halua mennä liikkeeseen remontin takia. Tämä ei kuitenkaan välttämättä ole negatiivinen asia, vaan oikeastaan neutraali. Jos liikkeeseen tulevat asiakkaat tuovat myyntiä enemmän kuin mitä aukiolon kustannukset (esim. energiankulutus ja palkat) ovat, on liikkeen pitäminen auki remontinkin aikana kannattavampaa kuin sen sulkeminen.

Verkkosivujen kohdalla ”remontti” on helppo naamioida, jolloin käyttäjä ei usein edes huomaa, että sivut ovat keskeneräiset. Tätä kirjoittaessani omakin etusivuni on vielä remontissa. Suunnitelmissani on esimerkiksi sijoittaa sinne muutama kuva ja kirjoittaa lisää tekstiä. Kotisivujen pitäminen julkaistuna ei myöskään aiheuta kustannuksia, mikä ei julkaisupäätöstä ainakaan vaikeuta.

Yrityksen kotisivut ja MVP:n käsite

Merkitsevää on siis se, missä vaiheessa (tai minkä version kohdalla) sivujen julkaisusta on enemmän hyötyä kuin haittaa. Tällöin hallussasi on niin kutsuttu MVP, ja sivut kannattaa julkaista. Ehkä sinullekin tulee lyhenteestä ensimmäisenä mieleen joukkueurheilun termi Most Valuable Player (tässä yhteydessä olen itsekin tottunut tuon kirjainyhdistelmän kuulemaan), mutta nyt en kuitenkaan puhu arvokkaimmasta pelaajasta, vaan pienimmästä toimivasta tuotteesta (engl. Minimum Viable Product).

Aiemmin käytin autoa esimerkkinä tuotteesta, joka usein hiotaan viimeisen päälle ennen julkaisua. Tämä pätee kun auto on markkinoitava ja myytävä tuote, mutta leikitään hetki, että olisit valmistamassa kulkuvälinettä, joka tulisi vain omaan käyttöösi. Leikitään vielä, että tarvitset sitä, jotta voit liikkua asiakkaittesi luokse suorittamaan jotakin palvelua. Suunnittelet autosi ja alat valmistaa sen ensimmäistä versiota eli prototyyppiä. Testien jälkeen huomaat, että autolla pääsee paikasta A paikkaan B. Kysymys kuuluu, voisiko tämä prototyyppi olla jo MVP? Voiko sen ottaa käyttöön?

Vastaus: ei välttämättä. Auton täytyy olla tietenkin myös turvallinen, eikä se saa esimerkiksi tuottaa liikaa päästöjä. Pelkäät, että polttoainekustannukset voivat käydä turhan suuriksi, tai että jotkut asiakkaasi eivät välttämättä halua jatkaa kanssasi yhteistyötä, jos näkevät sinun ajavan liikaa saastuttavalla autolla. Päätät kehittää seuraavaa versiota ensisijaisesti turvallisempaan ja energiatehokkaampaan suuntaan.

Haluaisit kuitenkin, että autossasi olisi vielä ilmastointi ja radio, ja että se kiihtyisi ohitustilanteissa paremmin. Haaveissasi on myös tehdä autosta tyylikkään näköinen ja maalata siihen yrityksesi mainos ja yhteystiedot. Voi olla vaikeaa havaita, missä menee MVP:n raja. Ehkä kiihtyvyyteen panostamisen voi suosiolla jättää myöhemmäksi, mutta entä jos joudut ajamaan pitkiä ja tylsiä matkoja ilman ilmastointia? Ja eikö ole turhauttavaa, jos joudut ajelemaan epätyylikkäällä autolla ilman, että se tuo mainoksen kautta näkyvyyttä yrityksellesi?

humoristinen auto
All my life I have searched for a car that feels a certain way

Voi olla houkuttelevaa vain jatkaa auton kehittämistä, mutta mitä jos keksit vielä lisää kehityskohteita, ja auton käyttöönottopäivä siirtyy? Et varmasti saa näkyvyyttä silloinkaan, jos autosi lojuu autotallissa. Ja mikä oleellisempaa, et pääse asiakkaittesi luokse myymään palveluasi. Toisin sanoen jos sinulla on jo hallussasi MVP mutta et käytä sitä, voit menettää potentiaalisia asiakkaita.

Yrityksen kotisivut menevät melko hyvin yksi yhteen tämän auto-esimerkin kanssa. Keskeneräisenä ne ei välttämättä ole vielä kovin arvokkaat, mutta jos ne täyttää kaikki perusvaatimukset, julkaisusta ei voi olla haittaakaan. MVP on yksinkertaisesti parempi kuin ei mitään.

Noh, mitä ne perusvaatimukset sitten on?

Tämä on melko pitkälti tapauskohtaista. Yleistäen voi kuitenkin sanoa, että MVP-sivuston tulisi olla helppokäyttöinen, responsiivinen ja nopea, perustyylikäs (= ei ruma), sisältöjen olisi vastattava totuutta, ja sivuilla tulisi olla jokin tarkoitus (esim. vähintäänkin näyttää yhteystiedot, mihin potentiaaliset asiakkaat voivat ottaa yhteyttä). Yleensä mitä suurempi brändi, sitä isommat ovat MVP:n vaatimukset, koska keskinkertaisuus voi olla imagohaitta.

Lisää hyviä syitä julkaista yrityksen kotisivut ajoissa

On olemassa toinenkin syy, minkä takia yrityksen kotisivut on hyvä julkaista mahdollisimman aikaisin, ja se liittyy hakukoneoptimointiin. Googlella nimittäin kestää tavallisesti kuukausia, ennen kuin se alkaa kohdella sivujasi ns. reilusti. Sitä ennen, vaikka sivut olisi kuinka hyvin optimoidut, sivujen sijoitukset hakukoneissa ei yleensä muutu merkittävästi (Toki tässäkin on poikkeuksia).

Tästä syystä voit voittaa viikkojen tai jopa kuukausien edestä aikaa/näkyvyyttä, jos keskityt ensin julkaisemaan MVP-version, etkä keskity alusta alkaen vain ”valmiiseen” sivustoon. Tämän lisäksi julkaistuja sivuja pääsee kuka tahansa katsomaan, joten rakentavaa palautettakin on helpompaa saada. Näin jatkokehitystyö on luonnollisempaa, kun sivuja ei ole tuijottamassa vain yksi tai kaksi silmäparia. Samalla saat varaslähdön myös sivustodatan keräämiseen.

Kehitystyö ei lopu koskaan

Alussa vertasin kotisivujen kehitystä lajien evoluutioon. Koska evoluutio on hidas prosessi, emme aina tajua, että sitä tapahtuu edelleen. Verkkosivut, ja ennen kaikkea niiden ympäristö, kehittyy kuitenkin paljon nopeammalla tahdilla. Vaikka leikittäisiin, että olisi mahdollista luoda täysin optimaalinen verkkosivusto, se olisi sitä kuitenkin vain hetken aikaa. Esimerkiksi jo vuoden sisällä sivujen ympäristön asettamat vaatimukset voivat muuttua.

Hakukoneoptimointia tehdään nykypäivänä lähes täysin Googlen ehdoilla. Jos Googlen kriteerit muuttuu, myös hakukoneoptimointi muuttuu. Myös esimerkiksi suurentuneet älylaitteiden koot ovat vaikuttaneet siihen, miten mobiiliversioita tehdään. Työpöytäversioiden suhteen näet muutoksen, kun etsit kuvia vanhoista verkkosivuista.

Tämä ei kuitenkaan käytännössä tarkoita sitä, että sivuja pitäisi olla jatkuvasti muuttamassa. Jos saat yrityksellesi nykyaikaiset kotisivut tänään, ne on todennäköisesti relevantit vielä monen vuoden päästä. On kuitenkin helpompaa pysyä kehityksen mukana pienin kuin suurin askelin, ja tähän kannattaa totutella jo kotisivujen ensijulkaisusta lähtien.