Verkkosivut yritykselle
Verkkosivut yritykselle alk. 750€, verkkokaupat alk. 1000€. Saavuta käyttäjien ja hakukoneiden suosio nykyaikaisilla verkkosivuilla. Edullisesti.

Ammattimaisuus
Tyylikkyys
Käytettävyys
Myyvyys
Löydettävyys
Turvallisuus
Analytiikat

Teen verkkosivuja yrityksille, tai oikeastaan kaikille sellaisia tarvitseville. Täällä avaan tarkemmin, miten palveluni hinta muodostuu ja miksi pystyn tuottamaan laadukkaita sivuja verrattain pienellä hinnalla. Tällä sivulla puolestaan syvennyn enemmän siihen, mitä laadukkaat verkkosivut yritykselle merkitsevät, ja mistä kaikesta palvelun ostajana oikeastaan maksat.
Etusivulla voit laskea melko tarkan hinta-arvion verkkosivujen hinnalle, ja ottaa sen jälkeen yhteyttä mikäli kiinnostuksesi heräsi.
Referenssit-sivulla voit tarkastella, minkälaista työnjälkeni käytännössä on.
Tyylikäs ulkoasu antaa osaavan kuvan
Verkkosivujen ulkoasun suhteen yksinkertaisuus on yleensä valttia. Tärkeintä on käyttää esimerkiksi yrityksen brändiin istuvia tyylivalintoja sekä laadukkaita kuvia. Yhtenäisyys läpi sivujen luo ammattimaista tyylikkyyttä ja uskottavuutta.
Usein moni tavoittelee jonkinlaisen ”vau-efektin” aikaansaamista sivustonsa käyttäjissä. Tässä ei sinänsä ole mitään väärää, ja alasta riippuen se voi olla perusteltuakin. Jos visuaalisuus ei kuitenkaan liity oleellisesti yritystoimintaasi, voi tällaisen vau-efektin pakonomainen tavoittelu olla vain haitallista.
Ensinnäkin aikaa ja rahaa kannattaisi todennäköisesti sijoittaa mieluummin vaikkapa konversio- tai hakukoneoptimointiin. Toiseksi jotkin ratkaisut, kuten videot, ison tiedostokoon kuvat tai liikkuvat elementit, voivat vaikuttaa sivuston suorituskykyyn ja käytettävyyteen negatiivisesti, vaikka olisivatkin näyttäviä. Toisaalta laadukkaat kuvat ja kevyet css-animaatiot voivat tehdä paljon vaikuttamatta suorituskykyyn liikaa.
Hyvä käytettävyys kaiken pohjana
Harvassa ovat siis ne tilanteet, joissa käytettävyys jäisi toissijaiseksi. Helppokäyttöiset ja loogisesti rakennetut sivut johtavat aktiivisempiin istuntoihin, mikä vaikuttaa positiivisesti sekä konversioprosenttiin että näkyvyyteen Googlessa. Kun käyttäjän kokemus sivuistasi on parempi kuin kilpailijasi sivuista, olet saavuttanut merkittävän edun.

Käytettävyyteen vaikuttaa monikin asia. Sivuston sivujen välillä navigoinnin tulee olla käyttäjälle intuitiivista ja nopeaa. Sivuston tulee siis olla rakennettu kevyesti, jotta suorituskyky säilyy hyvänä. Erityisesti mobiiliversion suorituskykyyn kannattaa kiinnittää huomiota, sillä se voi jäädä huomaamatta heikoksi, vaikka samaan aikaan työpöytäversiossa ei olisikaan merkittäviä puutteita.
Tekstisisältöjen tulee olla tarpeeksi pätkittyjä, jotta niitä jaksaa lukea. Myös kuvia ja kuvakkeita kannattaa käyttää tekstien tukena, jotta kokonaisuudesta tulee kevyempi. Samoin kannattaa suunnitella otsikointi ja painikkeiden tekstit huolellisesti, jotta sisältöjen logiikka on nopeammin ymmärrettävissä.
Responsiivisuus on tärkeä osa käytettävyyttä
Käytettävyys tarkoittaa myös sitä, että sivut toimivat jokaisella näytöllä, erityisesti mobiilinäytöillä. Kun sivut skaalautuvat näyttöön sopivaksi, puhutaan responsiivisuudesta. Nykyään suurin osa netin selailusta tapahtuu puhelimilla, ja siksi on erityisen tärkeää pitää huolta, että sivusi on huolellisesti suunniteltu myös kapeille näytöille.
Edelleen on kuitenkin yleistä, että kaikista aktiivisimmat istunnot tapahtuvat työpöytänäytöillä, esimerkiksi läppäreillä. Tämän takia on joskus vaikeaa arvioida, kumpi on lopulta tärkeämpää, mobiili- vai työpöytäversion kehittäminen. Onneksi se ei kuitenkaan ole kovin oleellista, sillä molemmat ovat verkkonäkyvyydestä ja -liikenteestä kilpailtaessa elintärkeitä.
Myyvyys kasvattaa verkkosivujen arvoa

Helppokäyttöisyydestäkään ei aina seuraa myyntiä. Parhaimmillaan verkkosivut ovat yritykselle sekä ympärivuorokautinen asiakaspalvelija että myyjä. Ne vastaavat käyttäjien kysymyksiin ja ohjaavat heitä konvertoitumaan maksaviksi asiakkaiksi, aivan kuten palkallinen työntekijäkin tekisi. Viimeistään tässä vaiheessa alkaa hahmottua, miksi laadukkaita verkkosivuja ei saa parilla sadalla, tai aina edes parilla tuhannella eurolla.
Sivujen myyvyys ei synny itsestään, vaan siihen on käytettävä aikaa ja ajatusta. Se on kuitenkin asia, johon ehdottomasti kannattaa sijoittaa. Kun tämä tehdään strategisesti, verkkosivut maksavat itsensä yritykselle moninkertaisesti takaisin. Sivuston konversioprosentin maksimoimista kutsutaan konversio-optimoinniksi.
Hakukoneoptimoidut verkkosivut yritykselle
Konversio-optimointia paljon tutumpi käsite on hakukoneoptimointi eli SEO. Sen avulla sivusto saa hakukoneissa enemmän näkyvyyttä, ja sitä kautta lisää kävijöitä. Ei ole sattumaa, miksi yksi sivu on Google-haussa sijalla 1 ja toinen sijalla 51. Ensimmäiseksi sijoitettu sivu on optimoitu vastaamaan käytettyä hakusanaa kaikista parhaiten, ja käyttäjät löytävät etsimänsä tiedon todennäköisimmin juuri hakutulosten ensimmäiseltä sivulta.
Hakutulosten ensimmäiset sivut nauttivat suurimmasta näkyvyydestä, mikä tavallisesti korreloi myös sivujen konversiomäärien kanssa. Yritys siis hyötyy laadukkaasti tehdystä hakukoneoptimoinnista valtavasti. Mitä enemmän hakukoneoptimoitua sisältöä on, sitä parempi. Lue hakukoneoptimoinnista lisää.
Analytiikkatyökalut mahdollistavat tehokkaan jatkokehityksen
Verkkosivujen optimoinnin onnistumista on helpointa mitata analytiikkatyökaluilla. Google Analytics näyttää mm. kuinka aktiivisia käyttäjien istunnot on ja kuinka paljon sivusto kerää orgaanista (ei maksettua) liikennettä. Google Search Console näyttää kuinka paljon näyttökertoja sivut saavat hakukoneissa ja kuinka usein niistä klikataan.

Näillä työkaluilla yrittäjä voi pysyä kärryillä siitä, mikä sivuilla toimii ja mikä ei. Jos hän osaa tulkita dataa oikein, hän pystyy tekemään perusteltuja investointeja verkkosivujen kehitykseen. Kaikkia verkkosivuja on tarpeellista kehittää ennemmin tai myöhemmin. Analytiikkatyökalut luovat pohjan tietoon perustuvalle päätöksenteolle, miten ja kuinka laajasti verkkosivuja ja sen sisältöjä kannattaa kehittää.
Google Analyticsia voi myös hyödyntää ylipäätään kaikessa yrityksen markkinoinnissa, jos sillä kerätään dataa esim. käyttäjien demografisista tiedoista. Mitä enemmän kävijöitä, ja mitä aktiivisempia istuntoja, sitä rikkaampaa ja arvokkaampaa data on. Tämä taas tarkoittaa yhä vahvempaa pohjaa päätöksenteolle ja parempia mahdollisuuksia yrityksen eksponentiaaliselle kasvulle sekä kilpailijoiden päihittämiselle. Siis taas yksi tekijä, minkä takia laadusta kannattaa olla valmis maksamaan, eikä vain valita halvinta palvelua.
Hyvät verkkosivut ovat kaikille saavutettavat
Verkkosivujen rakentamisessa tulee myös ottaa huomioon käyttäjien mahdolliset rajoitteet. Saavutettavilla sivuilla tarkoitetaan sellaisia sivuja, joissa mm. teksti erottuu riittävän selvästi taustasta, ja jossa esimerkiksi kuvista on saatavilla myös tekstuaalinen muoto tekstinlukuohjelmia varten.
Turvallisuus
Yrityksen verkkosivujen tulee myös olla tietoturvalliset. WordPressillä tämä saavutetaan mm. käyttämällä luotettavia teemoja ja lisäosia sekä suorittamalla päivityksiä säännöllisesti. Tämä ei kuitenkaan vaadi sivujen omistajalta isoa aktiivisuutta, vaan vaadittavat toimenpiteet on tehtävissä muutamalla hassulla kuukausittaisella klikkauksella. Varmuuskopioinnin voi automatisoida, jolloin voit olla levollisin mielin, vaikka jotain tapahtuisikin.
Todellisuudessa WordPress on mainettaan turvallisempi, erityisesti silloin kun osaava ammattilainen on rakentanut sivut. Sen ylläpito hoituu kuitenkin tavalliseltakin tallaajalta pienellä vaivalla. Halutessasi voit myös ulkoistaa verkkosivujesi ylläpidon. Itse veloitan tästä palvelusta 20 € kuussa, mikä sisältää myös laajat raportit verkkosivujen datasta.
Haluan laadukkaat verkkosivut yritykselleni, miten toimin?
Erityisesti aloittaville, mutta myös muille yrityksille, voi usein olla iso kynnys maksaa nelinumeroisia (tai jopa viisinumeroisia) summia uusista verkkosivuista. Tämä on kuitenkin yleensä sitä hintaluokkaa, mitä laadukkaista ja myyvistä verkkosivuista joutuu vähintään maksamaan. Hyvä uutinen on kuitenkin se, että voit omalla panoksellasi vaikuttaa paljon projektin loppusummaan.
Ei ole yhdentekevää, minkälaista tekstisisältöä yrityksen verkkosivuilla tulisi olla. Oletusarvoisesti osaat yrittäjänä (tai yrityksessä vahvasti mukana olevana henkilönä) kirjoittaa yritystoiminnastasi paremmin kuin satunnainen sisällöntuottaja. Kirjoittamalla tekstit itse sinun ei tarvitse maksaa sisällöntuotannon palveluista.
Jos samalla tiedät myös minkätyyliset sivut haluat ja osaat kuvailla visiosi riittävällä tarkkuudella, jää verkkosivujen tekijän työ helpoksi – ja siten hintalappukin pienemmäksi. SEO:n kannalta voi kuitenkin olla viisasta jättää sisältöjen optimointi ja viimeistely ammattilaiselle, tai ainakin pyytää vinkkejä avainsanojen oikeaoppiseen käyttöön.
Mistä tunnistan itselleni oikean tekijän?
Palveluntarjoajaa valitessa kannattaa vertailla useampaa vaihtoehtoa. Hintaluokka on tietysti iso tekijä, ja voi karsia esimerkiksi kalliit mainostoimistot pois. Kuitenkin jos haluat samaan palveluun esimerkiksi valokuvauksen, ja budjettisi riittää, on mainostoimistotkin hyviä vaihtoehtoja. Usein paras hinta-laatusuhde on kuitenkin freelancereiden palveluissa, koska heidän ei tarvitse maksaa esim. toimistotiloista, tai palkkaa työntekijöille.
Freelancereidenkin osaamisessa ja hinnoittelussa on eroja. Älä kuitenkaan mieti liikaa, vaan valitse sellainen tekijä, joka vakuuttaa sinua eniten. Tällöin hän todennäköisesti osaa tehdä myös sinun asiakkaitakin vakuuttavan sivuston. Yksi tärkeä kriteeri verkkosivujen tekijän valinnassa on se, että hän on aidosti kiinnostunut ymmärtämään yrityksesi toimintaa. Tällöin on todennäköisempää, että lopputulos puhuttelee kohderyhmääsi, ja saat oikeanlaiset verkkosivut yrityksellesi.
On myös tärkeää, ettet jää liian riippuvaiseksi sivujen tekijästä. Esimerkiksi päivitykset, muutokset sivujen sisältöihin, blogikirjoitusten julkaisu ynnä muu on tärkeää pystyä tekemään itse. Varmista, että valitsemasi tekijä on halukas opastamaan, miten sivuston perustoimenpiteitä hallitaan.
Voinko tehdä verkkosivut yritykselleni itse?
Jos sinulla ei ole ymmärrystä kaikista verkkosivujen optimoinnin osa-alueista, en lähtökohtaisesti suosittele tekemään verkkosivuja itse. Tavallisen pienyrityksen verkkosivujen arvon voi (realistisin odotuksin) jopa kymmenkertaistaa ammattimaisella optimoinnilla. Kääntäen tämä tarkoittaa, että amatöörin tekemät, tai pienellä budjetilla tehdyt sivut jäävät usein hyvin paljon täydestä potentiaalistaan.
Tietysti jos budjettisi ei riitä ammattilaiseen, on itse tehdyt verkkosivut useimmiten parempi vaihtoehto kuin ei sivuja ollenkaan. Jos intoa riittää, voit myös itse ensin opiskella, miten laadukkaat verkkosivut yritykselle tehdään. Tähän kuitenkin vierähtää tovi jos toinenkin, ja voi olla hyvin vaikeaa arvioida, onko se lopulta järkevää tai tehokasta ajankäyttöä.
Tiedostan verkkosivujen tärkeyden, mutten täysin tiedä minkälaiset sivut haluan
Tällöin kannattaa valita sellainen palveluntarjoaja, joka osaa joko sparrata sinua oikeaan suuntaa, tai osaa ehdottaa ja luoda mahdollisia ratkaisuja. Kannattaa aloittaa siitä, mitkä ovat verkkosivujesi tärkeimmät tavoitteet. Tämän jälkeen voit pilkkoa kysymykset pienempiin osiin. Jos esim. tavoite on rakentaa kanava yhteydenotoille, voit miettiä, mikä on tehokkain tapa: lomake, puhelinnumero, sähköpostiosoite, chat, vai joku muu.
On myös oleellista miettiä, mitä haluat sivuillasi korostaa ja missä suhteessa. Haluatko kertoa jostakin tuotteesta tai palvelusta, tai jopa myydä niitä suoraan sivuillasi? Toisin sanoen onko sivujen tavoite vain esitellä tuotteita/palveluita, vai kannattaisiko käyttäjää, eli potentiaalista asiakasta, pyrkiä tietoisesti ohjaamaan kohti ostopäätöstä.
Haluatko verkkosivuistasi kenties asiakaspalvelijan, joka vastaa asiakkaidesi yleisimpiin kysymyksiin? Tällöin esim. UKK-osioon kannattaa panostaa huolella ja sijoittaa se helposti löydettävälle paikalle. Verkkosivuilla voi olla monia tavoitteita, joista kaikkien ei tarvitse täyttyä tai tulla edes mieleen heti alussa. Yrityksen verkkosivuista ei oikeastaan koskaan tule valmiita, koska niitä pystyy aina kehittämään edistyneemmiksi ja kattavammiksi.
Kuinka kauan verkkosivuprojekti tavallisesti kestää?
Kuten aiemmin mainitsin, verkkosivut eivät oikeastaan koskaan tule valmiiksi. Kuitenkin jos puhutaan ensimmäisen julkaisukuntoisen version valmistumisesta, menee tähän yleensä aikaa noin kuukausi tai pari. Tämä riippuu kuitenkin paljon myös omasta osallistumisestasi. Esimerkiksi itse rakennan alle 10 sivun kokonaisuuden muutamassa työpäivässä, jos saan sisällöt valmiina.
Aikaa kannattaa kuitenkin varata, koska sivujen tekijällä voi olla päällekkäin useampi projekti, ja yleensä aina ilmenee joitakin aikataulullisia esteitä, esim. yhteisten palaveriaikojen sopimisessa. Itse kuitenkin uskallan luvata julkaisukelpoiset verkkosivut yrityksellesi muutaman viikon sisällä aloituspalaverista.
Miten verkkosivujen jatkokehitys tapahtuu?
Tämän suhteen kannattaa olla kaukaa viisas. Parasta on ostaa verkkosivupalvelut sellaiselta tekijältä, joka pystyy rakentamaan jo valmiiksi edistyneen sivuston siten, että sen rakenteita ymmärtää muutkin ammattilaiset kuin tekijä itse. Näin jatkokehittämisen tarve ei ole heti akuutti, ja toisaalta kun sen aika on, alkuperäinen tekijä ei ole ainoa, joka sivuja osaa muokata.
Kannattaa myös varmistaa, että saat asennettua sivuillesi tärkeimmät analytiikkatyökalut, jotta jatkokehitys olisi perusteellisempaa. Data-analytiikan avulla voit päätellä, mitkä asiat sivuilla toimii ja mitkä ei. Kun sivusto on alun perin rakennettu laadukkaasti, on sen tuottama datakin todennäköisesti rikkaampaa, ja tehdyt johtopäätökset siten parempia.
Jos olet tyytyväinen sivujen alkuperäiseen tekijään, on hän luonnollisin valinta jatkokehitykseenkin. Hän tietää jo valmiiksi yrityksesi toiminnasta, ja tuntee sivustosi rakenteet paremmin kuin muut. Näin hänen työskentely on kustannustehokasta ja nopeaa.
Tavallisimmat jatkokehityksen muodot ovat mm. sivujen optimointia tai lisäpalikoiden rakentamista, mitä itse et osaa tehdä (esim. verkkokauppa tai jäsensivut). Hinnoittelusta voidaan sopia tilanteesta riippuen joko tunti- tai projektiperusteisesti.
Haluatko kattavat ja kokonaisvaltaiset verkkosivut yrityksellesi?
Tyylikkyys
Käytettävyys
Responsiivisuus
Myyvyys
Löydettävyys
Saavutettavuus
Turvallisuus
Mitattavuus
Valmius jatkokehitykseen