Verkkosivut yritykselle

Verkkosivut yritykselle täydellä tyytyväisyystakuulla. Saavuta käyttäjien ja hakukoneiden suosio nykyaikaisilla verkkosivuilla. Edullisesti.

verkkosivut yritykselle, esimerkkikuva

”Uuden tarjouskorin myötä tarjouspyyntöjä on tullut jo useita, enemmän kuin muutaman viime vuoden aikana yhteensä vanhoilla sivuillamme.

Hienoa on ollut myös nähdä, kuinka omalla tekemisellä voi vaikuttaa sivujen näkyvyyteen ja hakukonetulosten parantamiseen. Sijoituksemme ovat nousseet merkittävästi saatuamme koulutusta, miten kyseinen optimointi toimii. Ulkoasu näyttää myös tuoreelta ja sivujen käytettävyys tätä nykyä on erinomainen!”

Resthotin logo

Lauri Pekkola
Osastonjohtaja, Resthot Finland

Ammattimaisuus

Tyylikkyys

Käytettävyys

Myyvyys

Löydettävyys

Turvallisuus

Analytiikat

laskuri, jolla voi laskea verkkosivujen hinnan
Haluatko verkkosivut yrityksellesi? Laske hinta-arvio etusivun laskurilla.

Haussa verkkosivut yritykselle? Jos haluat tietää, mitä kaikkea laadukkaat verkkosivut yritykselle merkitsevät, jatka lukemista. Jos haluat testata laskuriani, siirry etusivulle.

Oletko joskus miettinyt, mistä kaikesta oikeastaan maksat, kun ostat verkkosivut? Tai mistä ylipäätään kannattaa maksaa?

Jos käyt sivustoani suurennuslasin kanssa läpi, huomaat, että vertaan verkkosivuja usein myyjään.

Olet ehkä joskus ollut itsekin myyjä, tai palkannut sellaisen. Myyjän tehtävä on vähintäänkin olla saavutettavissa potentiaalisille asiakkaille, ja osata vakuuttaa heidät ostopäätökseen. Osa myyjistä on myös itse aktiivisia löytämään asiakkaita.

Tätä täysin samaa tekee hyvät verkkosivut. Tämän lisäksi ne voivat myös toimia asiakaspalvelijana, jos sivusto vastaa usein kysyttyihin kysymyksiin, tai muuten vain eliminoi tarpeen kysymyksille.

Mitä paremmin sivut on hakukoneoptimoitu, sitä enemmän ne houkuttelee käyttäjiä. Mitä tehokkaammin ne on konversio-optimoitu, sitä useammasta kävijästä tulee myös asiakkaita.

Myyjän palkkaus maksaa yritykselle muutamia tuhansia yhdessä kuussa. Verkkosivut voivat maksaa saman verran, mutta kertamaksuna. Toki domainista ja webhotellista täytyy tavallisesti maksaa joka vuosi, mutta se on silti pieni määrä työntekijästä koituviin kustannuksiin nähden.

Verkkosivuista siis todellakin kannattaa olla valmis maksamaan ainakin pari tonnia. Hyvin tehtynä ne ovat todennäköisesti kustannustehokkain myyjä mitä sinulla tulee koskaan olemaan.

Mistä verkkosivuissa ei kannata maksaa?

Tyylikäs ulkoasu voi antaa myyjästä osaavan kuvan, mutta tarvitseeko myyjän olla erityisen näyttävä tai viehättävä?

No eipä tarvi. Asiakkaita kiinnostaa eniten myyjän ammattitaito. Että hän viestii selkeästi ja osaa vastata kysymyksiin asiantuntevasti. Jos myyjä sattuu olemaan kaunis tai komea, on se vain plussaa.

Sama juttu verkkosivujen suhteen. Perustyylikkyys on tärkeää, mutta verkkosivujen ei todellakaan tarvitse olla mikään esteettinen taideteos. Vihoviimeinen asia mikä kannattaa, on sivujen ulkoasun kehittäminen käytettävyyden kustannuksella.

Mitä enemmän sivuilla käy väkeä, sitä todennäköisempää että jotkut heistä vakuuttuvat nimenomaan ulkoasun kauneudesta. Tämä koskettaa kuitenkin lähinnä vain suuria yrityksiä, koska niiden sivuilla on yleensä enemmän hulinaa.

Pienille yrityksille en ikinä suosittele kalliita palveluja, jotka keskittyvät isosti verkkosivujen ulkoasuun. Tällaisia ovat lähinnä mainostoimistojen palvelut, joiden hinnat nousevat helposti yli kymppitonniin.

Näissä keskitytään liikaa vääriin asioihin. On toki silti tärkeää, että sivuilla käytetyt tyylivalinnat osuvat yhteen yrityksen brändin kanssa, ja että esimerkiksi kuvat ovat laadukkaita.

Myös tyylivalintojen yhtenäisyys, kuten harmoninen värimaailma, luo yrityksestä hyvän (ensi)vaikutelman. Kuvien heikko laatu tai värien kummallinen käyttö voi helposti aiheuttaa epämääräisiä mielikuvia.

Erilaisia CSS-, eli tyyliefektejä kannattaa käyttää maltilla. Monesti esimerkiksi animaatioista ei ole mitään käytännön hyötyä käyttäjälle. Päinvastoin se voi hidastaa käyttäjää näkemästä oleellisia elementtejä.

Kun hienoilla efekteillä voidaan korostaa näitä oleellisia asioita, ollaan niin sanotusti asian ytimessä. Silloin käyttäjät huomaavat ne helpommin, ja sivujen käyttö on sekä intuitiivista että visuaalisesti silmää miellyttävää.

Hyvä käytettävyys pitää käyttäjät aktiivisina

Verkkosivujen suorituskyvyn arvoja tietokoneella ja mobiililla
Käyttäjät ja hakukoneet pitävät nopeista sivuista.

Kun sivuja on helppo ja mukava käyttää, maasto on hedelmällistä käyttäjien konvertoitumiselle. Äsken mainitun käytettävyyden intuitiivisuuden lisäksi sivuston nopeus on myös erityisen tärkeää.

Samoin kun asiakas saa vaikka elektroniikkaliikkeessä myyjältä nopeaa palvelua, se edesauttaa kaupan syntyä. Verkkosivujen suhteen tämä tarkoittaa kevyttä rakennetta ja oikeita ratkaisuja optimoinnin suhteen.

Jos vielä mietit, olisiko kuitenkin järkevämpää säästää ja ostaa verkkosivut yrityksellesi joltakin parin sadan euron puoskarilta, vastaus on ei.

Tällaisia palveluntarjoajia on yllättävän paljon. He lupaavat kaiken tarvittavan muutamalla satasella, mutta todellisuus on jotain muuta. Niin pienellä rahalla ei vain ole mahdollista kiinnittää tarpeeksi huomiota tärkeisiin yksityiskohtiin.

Se on vähän kuin palkkaisit myyjän, jolla ei ole koulutusta eikä motivaatiota.

Mutta takaisin käytettävyyteen. On tärkeää huolehtia, että sivusto on käytettävissä jokaisella yleisimmällä laitteella. Edelleen 2020-luvulla törmää joskus mobiilisivuihin, jotka ei toimi kunnolla.

Responsiiviset verkkosivut yritykselle Verita Oy
Erään asiakkaani verkkosivut, jotka toimivat hyvin jokaisella laitteella.

Sivujen tietokone- ja mobiiliversio ovat suurin piirtein yhtä tärkeitä. Jos toinen ei ole kunnossa, menetät paljon asiakkaita. Tämä on kuin myyjä, joka suostuisi palvelemaan vain joka toista asiakasta.

Myös Googlea kiinnostaa, millä tasolla verkkosivujesi käytettävyys on. Se esimerkiksi arvostaa, jos käyttäjät viihtyvät sivustollasi pitkään.

Pitkät istunnot kielii tyytyväisyydestä, ja tyytyväisyys taas tarkoittaa, että Google voi huoletta sijoittaa sivujasi näkyvämmälle paikalle. Se myös mittaa sivujen suorituskykyä, ja rankaisee hitaita sivuja vähentämällä näkyvyyttä.

Nykyään puhutaan myös paljon sivujen saavutettavuudesta esim. näkörajoitteisille. Saavutettavilla sivuilla tarkoitetaan sellaisia sivuja, joissa mm. teksti erottuu riittävän selvästi taustasta, ja jossa esimerkiksi kuvista on saatavilla myös tekstuaalinen muoto tekstinlukuohjelmia varten. Näiden vaatimusten puuttuminen voi myös vaikuttaa negatiivisesti sijoituksiin Googlessa.

Sisällön laatu vaikuttaa käytettävyyteen ja myyvyyteen

Puhun hakukoneoptimoinnista kohta lisää, mutta käydään ensin läpi sisällön merkitystä.

Ei nimittäin ole yhdentekevää, millaista verkkosivujen teksti on. Esimerkiksi huonot otsikot, kuten vaikka “Tervetuloa sivuillemme”, voi karkottaa käyttäjiä nopeasti pois.

Otsikoiden, painikkeiden ja muun tekstin tulisi olla käyttäjiä ohjaavaa. Tietynlainen aggressiivisuus on parempi kuin anteeksipyytelevä passiivisuus. Vertaa vaikka “Ota yhteyttä nyt” ja “Tässä yhteystietomme, jos haluat ottaa yhteyttä”.

Se pitää käyttäjät hereillä ja saa heidät kuuntelemaan. Vaikka sivujen suorituskyky ja käytettävyys on tärkeää, suurin vaikutus verkkosivujen myyvyyteen on tekstisisällöllä.

Yleensä pidemmät tekstit tuo parempia tuloksia. Kun teksti on pitkää, voit toistaa samoja pointteja hieman eri tavalla kerrottuna. Näin viestisi menee paremmin perille, ja käyttäjä vakuuttuu tuotteistasi tai palveluistasi todennäköisemmin.

Tekstin ei kuitenkaan kannata olla jaarittelevaa. Silloin se on koko ajan järkevää ja hyödyllistä lukijalle. Mitä enemmän laadukasta sisältöä, sitä vähemmän käyttäjälle jää kysymysmerkkejä palveluistasi.

Kuinka käyttäjien kysymyksiin tulisi vastata?

Pitkät ja laadukkaat sisällöt tavallisesti vastaa jo moneen käyttäjiä askarruttaviin kysymyksiin. Kannattaa miettiä, mitä asiakkaasi haluaa kuulla tai tietää ennen ostopäätöstä, ja tuoda näitä aiheita esille.

asiakkaiden suosituksia eräällä tekemälläni sivustolla
Paras tapa vastata käyttäjien epäilyksiin on esittää suosituksia asiakkailtasi. Tässä suosituksia eräällä tekemälläni sivustolla. Palluroiden määrästä näkee, että suosituksia on paljon.

Jos olet puhunut jostain aiheesta jo muualla sivustollasi, voit tehdä tekstiin linkkejä muille sivuille. Tämä on SEO:nkin kannalta parempi kuin esimerkiksi asioiden toistaminen täysin samoin sanoin.

Voit myös tehdä erillisen usein kysytyt kysymykset -sivun. En kuitenkaan välttämättä suosittele tätä, koska tällöin menetät hyviä mahdollisuuksia keksiä lisää kirjoitettavaa myynnin kannalta oleellisimmille sivuille.

Samasta syystä en suosittele chat-ominaisuuden luomista sivuille, jos toisessa päässä ei ole oikeaa ihmistä. Hakukoneet ei havaitse chatin sisältöjä, joten voit jäädä paitsi myös helposta lisänäkyvyydestä, jos sisältö on piilotettuna chatin antamiin vastauksiin.

Käyttäjätkään ei yleensä tykkää, jos eivät chatin kautta pääsekään oikean ihmisen palveltavaksi. Lisäksi chat-palikka voi heikentää sivujen suorituskykyä.

Paras strategia on yrittää vastata käyttäjien kysymyksiin ennakoidusti ennen kuin he ehtivät niitä miettiäkään. Tämä vaatii analyyttistäkin otetta sisältöjen luomiseen, joten älä murehdi jos et keksi hyviä tekstejä saman tien. 

Hakukoneoptimoidut verkkosivut yritykselle

Pitkistä teksteistä on siis myös paljon hyötyä hakukoneoptimoinnissa eli SEO:ssa. Kun tekstiä on paljon, tietyt sanat toistuvat sivulla usein. Kun käyttäjät tekevät Google-hakuja näillä sanoilla, Google tietää, että sinun sivusi käsittelee aihetta (todennäköisesti) kattavasti.

Jaarittelu ei kannata SEO:nkaan suhteen. Jos Google havaitsee, että sivustasi ei oikeasti ole juurikaan hyötyä käyttäjille, se laskee sivun sijoituksia.

Sinulla on siis tuplasti syitä kirjoittaa verkkosivuillesi paljon laadukasta tekstiä. Siihen kannattaa panostaa omaakin aikaa. Se on vähän kuin pystyisit lyömään samalle lapulle vetoa urheilujoukkueen murskavoitosta ja korkeasta maalimäärästä. Odotusarvot hyville asioille ovat reilusti plussalla.

Kannattaako sisällöntuotannosta maksaa?

hakukoneoptimointiin vaikuttavia tekijöitä
Hakukoneoptimointiin vaikuttavia tekijöitä

Tekstiä kannattaa kirjoittaa mahdollisimman paljon itse. Sisällöntuotosta voi toki myös maksaa, mutta tällöin kannattaa pitää huolta, että ostettu teksti todella on laadukasta.

Ihan kuka tahansa ei osaa kertoa satunnaisesta yrityksestä paremmin kuin yrittäjä itse. Ammattimaisen sisällöntuotannon palvelut voivat myös olla hyvin kalliita, jopa euron per sana.

Tuolla hinnalla tämä sivu olisi tähän mennessä jo noin tonnin arvoinen. Voit siis säästää paljon kirjoittamalla tekstit itse, vaikka aikaa kuluisikin päiviä tai jopa viikkoja.

Jos et millään meinaa saada riittävästi hyvää tekstiä aikaan, netistä löytyy myös erilaisia kursseja, joissa opetetaan laadukkaan ja myyvän tekstin kirjoittamista. Nämä ovat todennäköisesti parempia sijoituksia kuin useat tonnit kirjoittamisen ulkoistamiseen, jonka hyödyille ei välttämättä ole edes takuita.

Haluan myös vielä painottaa, että tekstejä tulisi kirjoittaa ensisijaisesti käyttäjiä varten eikä hakukoneita varten. Hakukoneiden silmissä määrä voi hetkellisesti korvata laadun, mutta kestävää SEO:a jaarittelevat ja tylsät tekstit ei ole. Itsekin olen tähän joskus syyllistynyt.

Jätä muu SEO ammattilaiselle

Vaikka sisältö on tärkeintä SEO:a, et saa siitä kaikkia hyötyjä irti, jos sivujesi rakenne ei ole järkevä.

Kotitekoisista (tai muuten vaan pienen budjetin verkkosivuista) löytyy usein kaikenlaista epämääräistä. Toimivuuden ongelmia, pitkiä latausaikoja, huonolaatuista koodia tai muuten vain huonoja ratkaisuja.

Kaikki tällainen vaikuttaa negatiivisesti hakukonenäkyvyyteen. Jotkut amatöörien tekemät sivut myös näyttävät niin kummallisilta, että niitä on vaikea ottaa vakavasti. Myyjäkään ei mielellään saisi näyttää puliukolta.

Hakukoneoptimoinnin onnistumiseen vaikuttaa niin moni pieni ja huomaamatonkin tekijä, että se kannattaa suosiolla jättää ammattilaiselle. Olen kirjoittanut SEO:sta enemmän täällä.

Mitattavat verkkosivut yritykselle

Laadukkaasti toteutetusta SEO:sta on yritykselle valtava hyöty. Pienikin yritys voi saavuttaa sillä niin paljon näkyvyyttä, että vastaava näkyvyys maksetulla mainonnalla olisi satoja tai jopa tuhansia euroja kuussa.

Mutta mistä sitten tietää, että optimointi on laadukasta ja onnistunutta? Voit toki käydä itse googlettelemassa tiettyjä avainsanoja ja katsoa monentena omat sivusi tulevat vastaan, mutta onneksi tähän löytyy myös oma työkalunsa.

Google Search Console mittaa oikeastaan kaikkea hakukonenäkyvyyteen liittyvää. Impressioita, klikkauksia, sijoituksia sekä millä laitteilla tai mistä maista ne tulevat.

Jos suomenkieliset sivusi saavat esimerkiksi paljon impressioita ulkomailta, alhaisesta CTR:stä eli klikkausprosentista ei kannata huolestua. Voit myös suodattaa epäoleelliset maat tilastoista pois.

Search Consolesta näet kaikki ihmisten tekemät haut, joilla sivustosi on kerännyt näkyvyyttä. Näet myös mikä sivuston sivu kerää eniten näkyvyyttä ja klikkauksia, ja mitkä sivut taas vähiten.

Verkkosivujen dataa Google Analyticsistä ja Google Search Consolesta
Analytiikkatyökaluilla kerättyä dataa helpommin luettavassa muodossa.

Google Analyticsin avulla voit puolestaan seurata mm. käyttäjien aktiivisuutta verkkosivuillasi, tai kuinka suuri osa on palaavia käyttäjiä. Tai vaikka miten käyttäytyminen eroaa mobiiliversion ja tietokoneversion kesken.

Analytiikkasovelluksilla pysyt helposti kärryillä sivustosi tehokkuudesta. Mikä toimii ja mikä ei. Jos osaat tulkita dataa oikein, sinun ei tarvitse arvuutella, mitä osaa sivustossa kannattaa kehittää.

Jos sivustosi vaikka kerää paljon klikkejä Googlesta, mutta aktiiviset istunnot on vähissä, voit päätellä sivujesi kaipaavan konversio-optimointia. Tämä voi tarkoittaa käytettävyyden parantamista tai sisältöjen uudistamista.

SEO:lla saavutat enemmän kävijöitä, mikä tarkoittaa enemmän dataa. Konversio-optimoinnilla saavutat aktiivisuutta, mikä tarkoittaa rikkaampaa dataa. Mitä enemmän käytössäsi on rikasta dataa, sitä parempia päätöksiä voit tehdä sivujesi jatkokehittämisen suhteen. Kun kehität sivuja, rikasta dataa tulee vain entistä enemmän.

Syntyy positiivinen kierre, jonka vaikutukset voivat kasvaa jopa eksponentiaalisesti.

Koska Google Analytics kerää myös käyttäjien demografisia tietoja (ja jopa heidän kiinnostuksen kohteita muiden Googlen palvelujen, esim. Youtuben kautta), voit hyödyntää verkkosivujesi keräämää dataa ihan kaikessa markkinoinnissasi.

Laadukkaasti toteutetut verkkosivut ja niiden mitattavuus ovat siis pienellekin yritykselle todella suuria kilpailuvaltteja. Siis taas yksi syy, miksi verkkosivuihin kannattaa investoida enemmän kuin muutama satanen.

Turvalliset verkkosivut yritykselle

Äsken puhuin verkkosivujen mitattavuudesta. Myyjienkin suoritusta usein mitataan, ja hyvistä myynneistä voidaan palkita bonuksilla.

Entä jos myyjä vaikka sairastuu? Tai on muuten vain loman tarpeessa? Työntekijöiden terveydestä täytyy pitää huolta, tai muuten he eivät enää suoriudu tehtävistään hyvällä tasolla.

Samoin verkkosivujen turvallisuuteen täytyy kiinnittää huomiota. Optimoinnilla ja loogisella rakenteella voidaan ehkäistä sivuston kaatumisia, mutta entä jos sivuille yritetään hyökätä ulkoa käsin?

Dataa hakkerointiyrityksistä
Ennätykseni hakkerointiyritysten suhteen on huima 1360. Sulka hattuun.

Omille sivuilleni voi tulla päivittäin jopa 200 – 300 epäonnistunutta kirjautumisyritystä. Mitä paremmin sivut menestyy, sitä enemmän niihin myös kohdistuu epärehellistäkin mielenkiintoa.

Itse huolehdin sivujeni turvallisuudesta vahvalla salasanalla ja kirjautumisten rajoittamisella. Käytän vain luotettavia lisäosia ja pidän niiden määrän maltillisena. Teen vaadittavat sovelluspäivitykset samantien, jotta niiden turvallisuusmääritykset pysyy ajan tasalla.

Otan sivuistani myös varmuuskopiot kuukausittain. Näin varmistan, että verkkosivuni pysyvät toiminnassa 24/7, eikä ne tarvitse saikkua tai lomaa.

Myyn verkkosivujen ylläpitopalvelua 17 euron (+ alv.) kuukausihintaan. Vuodessa tästä tulee reilut 200 euroa, eli melko pieni hinta siitä, että ykkösmyyjäsi pysyy jatkuvassa toimintakunnossa.

Eikä tässä vielä kaikki! Ylläpidon päälle saat samaan hintaan vielä raportit verkkosivujesi datasta. Data on helposti ymmärrettävässä muodossa, ja voit tehdä sen avulla parempia päätöksiä sivujen jatkokehittämisestä.

Helppo tapa on ottaa yhteyttä minuun. Teen verkkosivut yrityksellesi nopealla aikataululla ja tyytyväisyystakuulla. Jos et pidä lopputuloksesta, tekeleen oikeudet jää minulle, eikä sinun tarvitse maksaa mitään.

Jos et vielä halua ottaa yhteyttä, lue tämä artikkeli. Siinä käyn erityisesti pienten yritysten näkökulmasta läpi asioita, joita verkkosivujen ostamisessa tulee ottaa huomioon.

Olen myös kirjoittanut mm. siitä, mistä tunnistaa hyvän verkkosivujen tekijän.

Kannattaa alkaa kirjoittelemaan tekstejä ja miettimään sivuston rakennetta jo nyt. Se säästää sinulle aikaa ja rahaa. Mieti sisältöjä myös avainsanojen kannalta. Millä hakusanoilla haluat sivujesi löytyvän Googlesta?

Verkkosivut voivat maksaa lähes mitä vaan maan ja taivaan väliltä. Sadasta eurosta useampaan kymppitonniin.

Pienille yrityksille sopiva hinta on yleensä jossain 1500 € ja 3000 € välissä, ellei kyseessä ole vaikka jokin suurempi verkkokauppa. Tällöinkään hinnan ei tosin tarvitse nousta kovin paljoa tuosta kolmesta tonnista.

Domainista ja webhotellista voi tulla vuosittaisia maksuja n. 100-200 €.

Voit, mutta en suosittele sitä. Keskitä aikasi tekstisisältöjen luomiseen ja jätä muu ammattilaiselle. Se on kaikista järkevintä käyttöä ajallesi ja rahoillesi.

Kuten jo aiemmin sanoin, amatöörien tekemät sivut ovat monesti kaikin puolin melko huonoja.

Tavallisen pien- tai mikroyrityksen verkkosivujen arvon voi (realistisin odotuksin) jopa kymmenkertaistaa ammattimaisella optimoinnilla. Kääntäen tämä tarkoittaa, että pienellä budjetilla tehdyt sivut jäävät usein hyvin paljon täydestä potentiaalistaan.

Tietysti itse tehdyt sivut ovat useimmiten parempi vaihtoehto kuin ei sivuja ollenkaan. Jos intoa riittää, voit ensin opiskella miten laadukkaat verkkosivut yritykselle tehdään. Tähän kuitenkin vierähtää tovi jos toinenkin, ja voi olla hyvin vaikeaa arvioida, onko se lopulta järkevää tai tehokasta ajankäyttöä.

Tämä riippuu monestakin asiasta. Kuinka laaja kokonaisuus on, kuka sivut tekee, onko sisällöt jo valmiina…

Voin puhua tietysti vain omasta puolestani, mutta täysissä työpäivissä aika ei ole pitkä, ehkä keskimäärin noin viikko. Kaikki viivästykset on tulleet aina asiakkaan puolelta.

Yrittäjillä on usein monta rautaa tulessa samaan aikaan, jolloin verkkosivuprojekti ja sisältöjen kirjoittaminen voi jäädä sivuun. Tälläkin hetkellä minulla on eräs keskeneräinen työ, jonka aloitin jo kuukausia sitten.

Kannattaa siis aina varautua mahdollisiin hidasteisiin. Jos sinulla kuitenkin on jo kaikki valmiina, pystyn lupaamaan “valmiit” sivut parissa viikossa. Itse asiassa yksi suurimmista töistäni tuli valmiiksi vain kahdessa viikossa.

Laitoin äsken sanan valmis lainausmerkkeihin, koska verkkosivut ei oikeastaan ikinä ole valmiit. Oleellista on, minkä version kohdalla ne kannattaa julkaista.

Rohkaisen aina asiakkaitani julkaisemaan sivut mahdollisimman nopeasti. Verkkosivut ovat käyttäjälle ilmainen alusta, joten sen ei tarvitse olla “täydellinen” ensijulkaisusta asti.

Omat sivuni ovat oikeastaan jatkuvassa kehityksessä. Joskus muokkaan niitä tiheäänkin tahtiin, joskus vähän harvemmin. Vaikka se voi kuulostaa raskaalta, se on itse asiassa kevyempi kahdesta vaihtoehdosta.

Jos et kehitä sivujasi pienin askelin, sen ongelmakohdat voivat kasautua. Yhdestä nopeasta kehitysideasta kasvaa kokonainen projekti, jolle ei välttämättä enää löydykään resursseja. Oma kotikin on helpompi pitää siistinä, kun siivoaa vähän kerrallaan.

Jos et heti keksi vaikka laadukkaita tekstejä, ei sekään haittaa. Sivut voi ensin julkaista perushyvillä teksteillä, ja alkaa sitten kehittää parempaa versiota. Kehittäminen on yleensä myös helpompaa, kun on jotain mihin pohjata.

Itse tarjoan sivujen jatkokehitystä ja sisältöjen päivittämistä 50€/h (+ alv.). Koska tunnen asiakkaitteni verkkosivut, muutoksiin ei mene kauaa. Tämä on paljon halvempi ratkaisu kuin isot projektinomaiset uudistukset.

Tätä on usein vaikea arvioida, koska arvo riippuu niin vahvasti siitä, mitä yritys myy ja mihin hintaan. Laadukkaiden verkkosivujen arvo on tavallisesti kuitenkin paljon enemmän kuin niistä maksettu hinta.

Eräs asiakkaani on kerännyt Googlen kautta klikkauksia viimeisen puolen vuoden aikana n. 1,5 tuhatta. Vuodessa klikkejä tulisi tällä tahdilla 3000. Jos kuvitellaan, että tästä prosentti konvertoituu asiakkaiksi, myyntejä tulisi verkkosivujen kautta vuodessa 30.

En osaa sanoa mikä voisi olla heidän keskimääräisen kaupan hinta, tai kuinka paljon heille jää katetta, mutta leikitään, että yhden kaupan arvo olisi 500 €. Tällöin verkkosivut olisi tuottaneet jo 15k vuodessa pelkästään Googlen kautta.

Googlen kautta tullut liikenne on Analyticsin mukaan noin 66 % kaikesta sivuston liikenteestä. Siksi vuosittaiseen arvoon voidaan lisätä helposti ainakin 5k.

Lisäksi verkkosivut voivat säästää esim. työntekijöiden aikaa, jos asiakkaat löytävät kysymyksiinsä vastaukset jo verkkosivuilta.

Tällaisilla varovaisillakin luvuilla voidaan siis arvioida kyseisten verkkosivujen arvo yritykselle noin 20 tuhanteen euroon per vuosi.

Haluatko kattavat ja kokonaisvaltaiset verkkosivut yrityksellesi?

Tyylikkyys
Käytettävyys
Responsiivisuus
Myyvyys
Löydettävyys
Saavutettavuus
Turvallisuus
Mitattavuus
Valmius jatkokehitykseen

Kaikki samassa paketissa.

Asiakastarina: Verkkosivut yritykselle Resthot Finland

Resthotin vanhat sivut olivat sekavat ja epäjohdonmukaiset. Bugit olivat tavallisia ja painikkeet eivät meinanneet mahtua kaikille näytöille. Ei ollut yllättävää, ettei sivut meinanneet tuottaa yhteydenottoja.

Sivustoa oli myös hankalaa ylläpitää. Sivuja oli kehitetty lähinnä liimaamalla uutta vanhan päälle, mikä rasitti sekä sivuston suorituskykyä että sen hallittavuutta kokonaisuutena. Lisäosia oli paljon, ja myös riskit sivujen kaatumiselle oli isot.

Vanhat sivut olivat tulleet tiensä päähän, ja oli aika luoda yritykselle uudet verkkosivut.

Vaikka kokonaisuus oli iso (mm. noin 300 tuotetta ja 80 tuoteosastoa), projekti eteni hyvin ketterästi. Kävimme tiiviissä yhteistyössä uusien sivujen tavoitteita läpi ja pidimme useita välikatsauksia. Lopulta ei ollut mennyt kuin 2 viikkoa, ja uudet sivut olivat julkaistu.

Ratkaisevia uudistuksia oli tuotehaun kehitys ja hiominen sekä uudenlaisen tarjouskori-ominaisuuden luonti. Sen avulla käyttäjät pystyvät kokoamaan tuotteita ns. tarjouskoriin ja lähettämään lomakkeella tarjouspyynnön sen sisällöstä.

Loin tarjouskorin pitkälti omalla koodilla, eikä siihen tarvittu erillisiä lisäosia, joita vanha sivusto oli täynnä. Sivuista tuli simppelin tyylikkäät, suorituskykyiset ja käyttäjäystävälliset.

Yhteydenottoja alkoi tulla samantien huomattavasti enemmän. Karstat oltiin saatu puhdistettua pois ja uudet sivut olivat valmiina myymään, ja sitä hyvät verkkosivut yritykselle lopulta ovatkin – tehokas myyjä.

Työhön kuului vielä artikkelipohjien luontia ja opastusta hakukoneoptimointiin liittyvistä asioista. SEO-toimenpiteiden alkaessa tuottaa tulosta, yhteydenottoja alkoi tulla vieläkin enemmän. 5 yhteydenottoa per vuosi vaihtui 5 yhteydenottoon per kuukausi.

Resthotin verkkosivu-uudistus oli oikeastaan käytännön malliesimerkki optimoinnin teoriasta: Konversio-optimointi kasvatti konversioprosenttia ja hakukoneoptimointi toi sivuille suuremman yleisön. Molemmilla oli selkeästi havaittava vaikutus myyntiin.

Vuosia kestänyt keskinkertaisuus yrityksen verkkosivujen suhteen muuttui vain parissa viikossa menestykseksi.

Asiakastarina: Verkkosivut yritykselle Juki Tours

Juki Tours on mm. revontuliretkiä tarjoava yritys Lapissa. Yrityksen vanhat sivut olivat sinänsä ihan tyylikkäät ja toimivat, mutta ongelma oli puutteet sivuston rakenteessa SEO:n suhteen. Sivusto nimittäin muodostui käytännössä vain etusivusta, mikä ei ole optimaalisin ratkaisu viestittäessä hakukoneille sivujen sisällöstä.

Yrityksen tavoitteena oli saada enemmän näkyvyyttä Googlesta, ja tätä lähdettiin hakemaan luomalla enemmän sisältöä ja jakamalla se useammalle sivulle. Uusia sivuja luotiin lopulta 6 kappaletta, ja samalla etusivua saatiin vähän kevyemmäksi ja visuaalisemmaksi.

Laitteita, joissa auki jukitoursin sivut

Yrittäjä Jukka vastasi kaikista sisällöistä itse, joskin autoin hieman sisällön hiomisessa avainsanojen suhteen, esim. otsikoissa. Neuvoin myös kirjoittamaan tekstiä vielä enemmän ”SEO-pisteiden” maksimoimiseksi.

Tein sivut lähes kokonaan kätevästi kesämökiltä käsin, ja uudet verkkosivut saatiin julkaistua alle kolmen viikon päästä yhteydenottopäivästä.

Myöhemmin huomattiin että tavoitteeseen oltiin päästy, kun sivut nousivat Googlessa kärkisijoille sillä avainsanalla jolla menestystä haluttiinkin. Ensimmäisen sesongin jälkeen asiakkaan viesti oli seuraava: Sivut toimi hyvin, oli hyvä kysyntä koko talven.

Uudet verkkosivut myös toiselle yritykselle

Juki Toursin rinnalle haluttiin myös toinen, enemmän kalastus- ja metsästysretkiin keskittyvä yritys. Pääsin tekemään uudelle yritykselle verkkosivut Juki Toursin sivujen pohjalta. Tällä säästettiin aikaa sekä saatiin kätevästi yhdenmukaisuutta ”sisarsivustojen” välille.

Nämä verkkosivut hinnoiteltiinkin poikkeuksellisesti tuntihinnalla, koska se oli tilanteessa kaikin puolin fiksuin ratkaisu. Hakukoneoptimoinnin osalta tuloksia odotetaan vielä, koska domain on vasta niin tuore.