Uniikki logo yritykselle
Hyvä logo on uniikki, yksinkertaistettu ja mukautuva. Lisäksi sen on hyvä olla ennemmin vihjaava kuin ilmeinen. Tyylikäs logo yritykselle alk. 100€.
Mikä logo on?
Logo on uniikki symboli, jonka avulla brändi tunnistetaan, ei enempää eikä vähempää. Logo ei ole mainos, eikä sen tarvitse selkeästi viestiä siitä, mitä yritys tekee.
Mikä tekee logosta tunnistettavan?
Liian geneerinen tai kliseinen logo ei jää ihmisten mieleen, siksi logon täytyy olla uniikki. Tätä ei kuitenkaan kannata tavoitella liiallisilla yksityiskohdilla, vaan logo kannattaa pitää yksinkertaisena. Jos logossa tapahtuu liian monta asiaa, se ei jätä vahvaa muistijälkeä.
Simppeli logo on yleensä myös mukautuvampi. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että missä ja minkä kokoisena tahansa logo on esillä, se pysyy aina tunnistettavissa.
Mikä tekee logosta uniikin?
Hieno design tai tyylikkäästi käytetyt fontit eivät vielä itsessään ole uniikkia. Logossa tulisi olla jotakin sellaista, ettei yrityksen identiteettiä voi erottaa siitä, ainakaan kovin helposti. Käytännössä tämä voidaan saavuttaa esim. sulauttamalla yrityksen nimi tai osa siitä itse designiin. Et voi esimerkiksi poistaa Beatsin logon b-kirjainta ja korvata sitä JBL:llä ilman, että logon idea päästä ja kuulokkeista muuttuu.
Beatsin logossa on yksi nerokas idea, joka tekee siitä uniikin, mutta uniikkiuden voi saavuttaa myös yhdistämällä kaksi geneerisempääkin ideaa. Esimerkiksi Amazonin logossa oleva nuoli kuvastaa kuinka yritykseltä voi ostaa kaikkea A:sta Z:aan, mutta samalla se esittää myös hymyä. Jos logossa haluttaisiin kuvastaa vielä kolmattakin asiaa, vaikkapa pankkikorttia tmv., olisi se helposti jo liikaa.
Millainen logo on riittävän yksinkertainen?
Kuten äskeisessä kohdassa sivusin, yli kahden asian kuvaaminen logossa on yleensä liikaa, jolloin katsojan huomiosta on kilpailemassa turhan monta asiaa. Myös värimaailman on oltava mielellään sen verran yksinkertainen, että logo toimisi myös mustavalkoisena. Tällöin varmistetaan, että logo näyttää hyvältä millä tahansa taustalla tai alustalla.
Samoin liian yksityiskohtainen design kannattaa jättää logosuunnittelusta pois. Jos esimerkiksi haluaisit logoosi eläimen, John Deere tai WWF olisi hyviä esimerkkejä pelkistetystä designista. Vaikkapa yksityiskohtainen leijonanharja voisi näyttää läheltä katsottuna hienolta, mutta kauempaa tai pieneksi skaalattuna suttuiselta.
Logo voi esiintyä pienikokoisena mm. someissa profiilikuvana, selaimissa sivun favicon-symbolina, sovellusten pikkukuvina mobiililaitteissa, tai oikeastaan missä tahansa missä et voi itse vaikuttaa kuvan kokoon. Koska logo on ennen kaikkea symboli, sen ei myöskään tarvitse olla millään tavalla realistinen.
Parhaat logot eivät ole ilmeisiä
Tämä on tietysti vähän subjektiivista, mutta omasta mielestäni logot toimivat parhaiten, kun ne ovat vihjaavia tai abstrakteja ennemmin kuin kuvaavat jotakin suoraan. Aiemmin nostin esimerkiksi Beatsin logon, joka on kaikessa yksinkertaisuudessaan nerokas. On melko selvää, ettei se toimisi läheskään yhtä hyvin, jos logona olisi tarkka siluetti ihmisestä kuulokkeet päässä.
Toinen hyvä esimerkki on FedExin logo, jonka piilotettu nuoli toimii paljon paremmin kuin kuviteltu versio, jossa selkeä nuoli olisi sijoitettu vaikkapa vain alleviivaamaan logon tekstiä.
Applen logosta tulee ensimmäisenä mieleen ennemmin mehumerkki kuin elektroniikkayritys, McDonaldsin logo taas on pelkkä M-kirjain. Vaikka kummankaan logon design ei ole kovin uniikkia, ne ovat silti äärimmäisen tunnistettavia. Toki tämä selittyy myös valtavalla markkinointibudjetilla, mutta se ei poista logojen vahvuutta ikonisina symboleina. Uskallan sanoa, että Mäkkärin logo ajaa asiansa paremmin kuin vaikkapa Burger Kingin, jonka logo on selkeähkö hampurilainen.
Logon suunnitteluprosessi
Yllä olevista lähtökohdista tai ohjenuorista voidaan myös poiketa ja saada silti aikaan täydellisen toimivia logoja. Minulle tärkeintä on luoda tuotteita, joihin asiakkaani ovat tyytyväisiä. Tärkeimmät lähtökohdat ovat yrityksesi kohdeyleisö ja se, miten sinä itse haluat yrityksesi brändin tunnistettavan.
Tämän perusteella valitaan mm. käytettävä fontti/fontit, kirjainten koko, kirjainten välistys jne. Näillä keinoilla vaikutetaan jo todella paljon siihen, millaista tunnelmaa logolla halutaan viestiä. Esimerkiksi luonnollista mielikuvaa tavoitellaan usein pienillä kirjaimilla, tavallisella välistyksellä sekä käsinkirjoitusta jäljentävillä fonteilla.
Omassa logossani puolestaan halusin käyttää avaruus-teemaan sopivaa futuristista fonttia, mitä taas isot kirjaimet ja leveät kirjainvälit tukivat. Tämän lisäksi olen myös hieman muokannut fontin kirjaimia mieleisekseni ja mm. korvannut toisen E-kirjaimen web-kehityksestä tutulla ”hampurilais”-ikonilla.
Kun typografiset tekijät on kutakuinkin selvillä, voidaan alkaa suunnittelemaan logosta uniikkia. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Siksi saat hinnasta puolet pois, jos sinulla on antaa riittävän tarkat speksit sille, miltä logon tulisi näyttää. Muussa tapauksessa teen logosta muutaman erilaisen version, joista voidaan lähteä vielä jalostamaan yhtä.
Logo yritykselle — hinnasto
Perus
Logon suunnittelu
Yleisimmin tarvittavat tiedostomuodot
Logo myös neliömuodossa
200 € + alv. 24 %
Alennettu
Suunnitelma asiakkaalta*
Yleisimmin tarvittavat tiedostomuodot
Logo myös neliömuodossa
100 € + alv. 24 %
*Esimerkki riittävästä suunnitelmasta alennettuun hintaan:
Hyppykeppejä valmistava yritys nimeltä Pomppu haluaa logon, jossa on kenguru. Kenguruun halutaan sisällyttää jotenkin P-kirjain. Yrityksen nimen kirjaimista ainakin yksi voisi olla eri tasolla kuin muut, ikään kuin se hyppisi. Värimaailma on lähtökohtaisesti keltainen/oranssi ja fontti voi olla hieman leikkisä.
Logon käsittely verkkokehittäjän näkökulmasta
Jokaisella logosuunnittelijalla on omat tapansa toimittaa logot asiakkaillensa. Tällä tarkoitan lähinnä sitä, missä kaikissa muodoissa ja tiedostomuodoissa logo lähetetään. Kun teen nettisivuja, yli puolessa projekteistani asiakkaan toimittamassa logossa on jotain ongelmaa. Hiljattain jouduin jopa kyselemään logon png-version perään, joka on yleensä se eniten käytetty tiedostomuoto.
Toki normaalisti pdf- tai svg-versiona lähetetystä logosta on helppoa tehdä png-versio itsekin, mutta tässä tapauksessa logossa käytetty fontti oli edelleen teksti- eikä vektorimuodossa. Koska omissa ohjelmissani ei ollut asennettuna kyseistä fonttia, en saanut logoa auki niin kuin se oli suunniteltu. Omituisuudet eivät loppuneet tähänkään, vaan löysin vektoritiedostosta vielä ylimääräisen valkoisen suorakulmion, jota oltiin käytetty peittämään jotakin kesken jäänyttä tekstiä.
Epämääräisyydet logoissa aiheuttavat kaikenlaista ikävää
Toisessa tapauksessa asiakkaalleni ei toimitettu neliömuotoista logoa ollenkaan, edes kysyttäessä. Tein neliöversion lopulta itse. Homma ei toki ollut työläs, mutta käytännössä jouduin tekemään jonkun toisen töitä.

Ehkä yleisin ja ärsyttävin tapa on toimittaa logosta ainoastaan sellainen versio, jossa logon ympärille on jätetty tyhjää tilaa. Tämä on verkkokehittäjän kannalta täysin turhaa, koska marginaalit on järkevintä lisätä manuaalisesti tilanteen vaativalla tavalla. Joskus riittää pari pikseliä, joskus tarvitaan parisataa.
Lisäksi logon tasaamisesta samaan linjaan muun sisällön kanssa tulee tarpeettoman työlästä. Tällöin täytyy katsoa lähestulkoon pikseli kerrallaan, koska linjat ovat suorassa. Lisäksi tämä täytyy yleensä tehdä negatiivisilla marginaaleilla, mitä itse haluan välttää. Pääsen helpommalla, kun käyn itse muokkaamassa logosta tyhjät tilat pois, mutta tämäkin olisi periaatteessa ollut alkuperäisen logosuunnittelijan tehtävä.
Yksi asia, mihin kaikki eivät myöskään aina tajua kiinnittää huomiota, on logojen koko. Jos esim. png-versio on lähes 2000 pikseliä leveä tai pitkä, se voi heikentää verkkosivujen suorituskykyä. Sivuilla logot on esillä yleensä alle 500 pikselin levyisinä/pituisina, joten logon tiedostokoon ei tarvitse olla suuri. Optimoituna verkkosivuille logon saa yleensä alle 30 kilotavuun, jonka vaikutus sivujen latautumisnopeuteen on häviävän pieni.
Kuinka monta muotoa logosta sitten tarvitaan?
Tyhjän tilan jättämisellä on joskus hyvätkin puolensa. Somealustat voivat esimerkiksi automaattisesti rajata kuvia niin, että ilman tyhjää tilaa logo ei näy kokonaan. Jos haluttaisiin varautua kaikkiin mahdollisiin tilanteisiin, tiedostojen määrä melko nopeasti räjähtäisi.
Normi- ja neliöversion lisäksi logosta voidaan tehdä myös pelkkä tekstiversio, kaikista näistä erikseen värilliset, mustat ja valkoiset versiot, edelleen kaikista jpg-, png-, svg- ja pdf-versiot sekä lopuksi vielä versiot tyhjällä tilalla ja ilman. Tästä tulisi 72 eri tiedostoa, mikä on jo epäkäytännöllisen paljon.
Itse koen parhaaksi tavaksi miettiä aina tapauskohtaisesti, mitä eri versioita todennäköisimmin tarvitaan. Muita muotoja voi aina kysyä jälkikäteen, tietysti ilman minkäänlaisia maksuja.