Uniikki logo yritykselle

Täytä lomake, ja lähetän sähköpostiisi ilmaisen luonnoksen. Maksat vain jos logo miellyttää. Tyylikäs logo yritykselle tyytyväisyystakuulla alk. 100€.

Logo on uniikki symboli, jonka avulla brändi tunnistetaan, ei enempää eikä vähempää. Logo ei ole mainos, eikä sen tarvitse selkeästi viestiä siitä, mitä yritys tekee.

Liian geneerinen tai kliseinen logo ei jää ihmisten mieleen, siksi logon täytyy olla uniikki. Tätä ei kuitenkaan kannata tavoitella liiallisilla yksityiskohdilla, vaan logo kannattaa pitää yksinkertaisena. Jos logossa tapahtuu liian monta asiaa, se ei jätä vahvaa muistijälkeä.

Simppeli logo on yleensä myös mukautuvampi. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että missä ja minkä kokoisena tahansa logo on esillä, se pysyy aina tunnistettavissa.

Hieno design tai tyylikkäästi käytetyt fontit eivät vielä itsessään ole uniikkia. Logossa tulisi olla jotakin sellaista, ettei yrityksen identiteettiä voi erottaa siitä, ainakaan kovin helposti. Käytännössä tämä voidaan saavuttaa esim. sulauttamalla yrityksen nimi tai osa siitä itse designiin. Et voi esimerkiksi poistaa Beatsin logon b-kirjainta ja korvata sitä JBL:llä ilman, että logon idea päästä ja kuulokkeista muuttuu.

Beatsin logossa on yksi nerokas idea, joka tekee siitä uniikin, mutta uniikkiuden voi saavuttaa myös yhdistämällä kaksi geneerisempääkin ideaa. Esimerkiksi Amazonin logossa oleva nuoli kuvastaa kuinka yritykseltä voi ostaa kaikkea A:sta Z:aan, mutta samalla se esittää myös hymyä. Jos logossa haluttaisiin kuvastaa vielä kolmattakin asiaa, vaikkapa pankkikorttia tmv., olisi se helposti jo liikaa.

Kuten äskeisessä kohdassa sivusin, yli kahden asian kuvaaminen logossa on yleensä liikaa, jolloin katsojan huomiosta on kilpailemassa turhan monta asiaa. Myös värimaailman on oltava mielellään sen verran yksinkertainen, että logo toimisi myös mustavalkoisena. Tällöin varmistetaan, että logo näyttää hyvältä millä tahansa taustalla tai alustalla.

Samoin liian yksityiskohtainen design kannattaa jättää logosuunnittelusta pois. Jos esimerkiksi haluaisit logoosi eläimen, John Deere tai WWF olisi hyviä esimerkkejä pelkistetystä designista. Vaikkapa yksityiskohtainen leijonanharja voisi näyttää läheltä katsottuna hienolta, mutta kauempaa tai pieneksi skaalattuna suttuiselta.

Logo voi esiintyä pienikokoisena mm. someissa profiilikuvana, selaimissa sivun favicon-symbolina, sovellusten pikkukuvina mobiililaitteissa, tai oikeastaan missä tahansa missä et voi itse vaikuttaa kuvan kokoon. Koska logo on ennen kaikkea symboli, sen ei myöskään tarvitse olla millään tavalla realistinen.

Tämä on tietysti vähän subjektiivista, mutta omasta mielestäni logot toimivat parhaiten, kun ne ovat vihjaavia tai abstrakteja ennemmin kuin kuvaavat jotakin suoraan. Aiemmin nostin esimerkiksi Beatsin logon, joka on kaikessa yksinkertaisuudessaan nerokas. On melko selvää, ettei se toimisi läheskään yhtä hyvin, jos logona olisi tarkka siluetti ihmisestä kuulokkeet päässä.

Toinen hyvä esimerkki on FedExin logo, jonka piilotettu nuoli toimii paljon paremmin kuin kuviteltu versio, jossa selkeä nuoli olisi sijoitettu vaikkapa vain alleviivaamaan logon tekstiä.

Applen logosta tulee ensimmäisenä mieleen ennemmin mehumerkki kuin elektroniikkayritys, McDonaldsin logo taas on pelkkä M-kirjain. Vaikka kummankaan logon design ei ole kovin uniikkia, ne ovat silti äärimmäisen tunnistettavia. Toki tämä selittyy myös valtavalla markkinointibudjetilla, mutta se ei poista logojen vahvuutta ikonisina symboleina. Uskallan sanoa, että Mäkkärin logo ajaa asiansa paremmin kuin vaikkapa Burger Kingin, jonka logo on selkeähkö hampurilainen.

Logon suunnitteluprosessi

Yllä olevista lähtökohdista tai ohjenuorista voidaan myös poiketa ja saada silti aikaan täydellisen toimivia logoja. Minulle tärkeintä on luoda tuotteita, joihin asiakkaani ovat tyytyväisiä. Tärkeimmät lähtökohdat ovat yrityksesi kohdeyleisö ja se, miten sinä itse haluat yrityksesi brändin tunnistettavan.

Tämän perusteella valitaan mm. käytettävä fontti/fontit, kirjainten koko, kirjainten välistys jne. Näillä keinoilla vaikutetaan jo todella paljon siihen, millaista tunnelmaa logolla halutaan viestiä. Esimerkiksi luonnollista mielikuvaa tavoitellaan usein pienillä kirjaimilla, tavallisella välistyksellä sekä käsinkirjoitusta jäljentävillä fonteilla.

logo yritykselle esimerkki
Esimerkki luonnollista mielikuvaa viestivästä logosta.

Omassa logossani puolestaan halusin käyttää avaruus-teemaan sopivaa futuristista fonttia, mitä taas isot kirjaimet ja leveät kirjainvälit tukivat. Tämän lisäksi olen myös hieman muokannut fontin kirjaimia mieleisekseni ja mm. korvannut toisen E-kirjaimen web-kehityksestä tutulla ”hampurilais”-ikonilla.

Kun typografiset tekijät on kutakuinkin selvillä, voidaan alkaa suunnittelemaan logosta uniikkia. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Siksi saat hinnasta puolet pois, jos sinulla on antaa riittävän tarkat speksit sille, miltä logon tulisi näyttää. Muussa tapauksessa teen logosta muutaman erilaisen version, joista voidaan lähteä vielä jalostamaan yhtä.

Logo yritykselle — hinnasto

Perus

Logon suunnittelu
Yleisimmin tarvittavat tiedostomuodot
Logo myös neliömuodossa

200 € + alv. 24 %

Alennettu

Suunnitelma asiakkaalta*
Yleisimmin tarvittavat tiedostomuodot
Logo myös neliömuodossa

100 € + alv. 24 %

Logo on yritykselle tärkeä asia. Siksi annan tuotteesta täyden tyytyväisyystakuun. Maksat vasta kun olet logoosi tyytyväinen.

TAI: Logo yritykselle lomakkeella

Voit täyttää alla olevan lomakkeen, jonka vastausten perusteella lähetän sähköpostiisi maksuttoman luonnoksen, minkä jälkeen voit päättää haluatko ostaa logon oikeudet. Jos luonnos ei miellytä, voit vain huoletta jättää vastaamatta, enkä kysele enempää. Helppoa!

*Esimerkki riittävästä suunnitelmasta alennettuun hintaan:

Hyppykeppejä valmistava yritys nimeltä Pomppu haluaa logon, jossa on kenguru. Kenguruun halutaan sisällyttää jotenkin P-kirjain. Yrityksen nimen kirjaimista ainakin yksi voisi olla eri tasolla kuin muut, ikään kuin se hyppisi. Värimaailma on lähtökohtaisesti keltainen/oranssi ja fontti voi olla hieman leikkisä.

Oikeita esimerkkejä alennetun hinnan logoista

Gouma Oy:n logo

Minkälainen logosuunnittelija olen?

En ole taitavin piirtäjä. Ehkä vähän keskivertoa parempi, jos oikein keskityn. Onnekseni logojen tekemisessä piirtämistaidoilla ei juurikaan ole merkitystä.

Kuten olen jo maininnut, parhaat logot ovat yleensä abstrakteja, simppeleitä ja oivaltavia – ei upeita yksityiskohtaisia taideteoksia. Ne ovat ennemmin geometriaa kuin taidetta. Logo on yritykselle ennen kaikkea symboli, kuten uskonnolliset symbolit tai valuuttojen symbolit.

Joskus piirtämistaitojakin tarvitaan. Esimerkiksi eläinaiheiset logot voivat olla vähän vaativampia. Tällöinkään ei kuitenkaan tarvita yksityiskohtaisia kuvituksia, kuten jo totesin nostamalla esimerkeiksi John Deeren ja WWF:n logot. Lisäksi olen hyvä piirtämään mallista. Tämän takia tilanteet, joissa logon tekeminen jäisi kiinni piirtämistaidoista, ovat melko harvassa.

Pyrkimys tyylikkyyteen ja ajattomuuteen

Logon yksinkertaisuus ei tarkoita, etteikö se voisi olla tyylikäs. Itse asiassa logojen kohdalla liiat yksityiskohdat voivat vain vähentää tyylikkyyttä. Usein puhutaan myös logojen ajattomuudesta, jota pidän tässä kontekstissa lähes tyylikkyyden synonyyminä.

Mainitsin Beatsin logon yhtenä lempparinani. Kotimaisista brändeistä mieleen nousee ensimmäisenä Suomalaisen Kirjakaupan logo. Näissä kahdessa logossa on punaisen värin lisäksi paljon samaa.

Molemmissa logoissa yrityksen nimen ensimmäinen kirjain on saatu kuvaamaan nerokkaalla tavalla yrityksen toimintaa. Ne ovat myös hyvin symbolin omaisia, eikä niissä ole mitään ylimääräistä. Yksinkertaisen tyylikkäitä logoja, jotka tuskin koskaan tulevat tarvitsemaan uudelleenbrändäystä. Tällaisia logoja haluan joskus itsekin päästä suunnittelemaan.

Jotain tyhjästä

Logojen oivaltavuus on vähän kuin puujalkavitsien tai sanaleikkien keksiminen. Pienestä materiaalista koitetaan luoda jotain mikä onkin vähän enemmän. Jotain tyhjästä.

Esimerkiksi “kurja” ja “kurki” ovat kaksi eri sanaa, mutta ne yhdistyvät taivuttaessa. Siispä jos sanotaan “joutsenet näyttivät kurjilta”, sanalle syntyy huvittava kaksoismerkitys.

Siinä missä myyntiteksteissä kannattaa yleensä pyrkiä pituuteen, vitsit toimivat yleensä parhaiten kun ne ovat lyhyitä. Myyntiteksti tarvitsee useita punchlineja, vitsit vain yhden. Ja mitä nopeammin pääset punchlineen, sen parempi.
Kun vitsin ydin on lyhyt, se jää kuulijan mieleen ja sitä on esimerkiksi helpompi kertoa eteenpäin. Jos tunnustus vitsistä annetaan sen alkuperäiselle kertojalle, hänen brändinsä vitsiniekkana leviää helpommin. Ymmärrät jo varmaan vähemmästäkin mitä ajan takaa.

Hyvän logon ei tietenkään täydy olla hauska, mutta sanaleikkien tapaan niillä on usein jonkinlainen kaksoismerkitys. Beatsin logon kohdalla kuulokkeet ja b-kirjain, Suomalaisen Kirjakaupan kohdalla kirjapino ja S-kirjain. Kun tuplamerkitys saavutetaan vaivattoman näköisesti yksinkertaisilla muodoilla, se on ihmismielelle helpommin omaksuttavissa.

Käytännössä kaksoismerkitys luodaan yleensä negatiivisella tilalla. Siis tilalla, joka on tyhjää, mutta jonka ääriviivoista muodostuu jotakin. Beatsin logossa b-kirjain (kuulokkeet) on periaatteessa vain tyhjää tilaa ympyrän (pään) sisällä. FedExin logossakaan ei teoriassa ole nuolta, se vain muodostuu E:n ja x:n väliin jäävästä tyhjästä tilasta.

Joskus kahden kirjaimen väliin voidaan saada myös kolmas kirjain tyhjän tilan avulla. Tällainen logo toimii erityisesti yritykselle, jonka nimi on lyhennettävissä kolmeen kirjaimeen.

Tästä saadaankin havainnollistava esimerkki. Jos yrityksen nimessä olisi vaikkapa 10 kirjainta ja sen logossa yksi kirjaimista muodostuisi negatiivisesta tilasta, ei sen vaikutus enää olisi niin suuri. Mitä enemmän materiaalia (tässä tapauksessa kirjaimia), sitä vähemmän vaikuttavaa on keksiä johonkin kohtaan jotain luovaa.

Se, että b-kirjaimesta ja ympyrästä saadaan pää ja kuulokkeet, on monin kerroin oivaltavampaa kuin yhden piilomerkityksen keksiminen kymmenestä eri vaihtoehdosta. Samoin huippukoodarikin tekee saman muutamalla koodirivillä, mihin keskivertokoodari tarvitsee muutaman kymmentä riviä.

Olen hyvä geometriassa, pidän sanaleikeistä ja tykkään pitää asiat yksinkertaisina. Hyvät lähtökohdat logojen suunnitteluun siis.

Fonttien merkitys ja käyttö

Puhuin fonttien käytöstä jo hieman, mutta koitetaan päästä vielä vähän syvemmälle.

Kuten sanottua fontit ovat hyvin isossa roolissa yrityksen logossa. Sen kummemmin tätä selittelemättä, kokosin yhteen kuvaan joitakin erilaisia fontteja, joilla voidaan viestiä erilaisia asioita.

Fontit viestivät mielikuvia yrityksen logossa
Joitakin esimerkkejä siitä, mitä fonteilla voidaan viestiä.

Hyvän fontin löytäminen onkin yksi logosuunnittelun tärkeimmistä tehtävistä. Tämä on melko yksiselitteistä, mutta fonttia täytyy tarvittaessa myös osata muokata. Se voi tarkoittaa esimerkiksi kursivointia, lihavointia, mittasuhteiden muuttamista, kirjainvälin muuttamista tai vaikka taivuttamista tiettyyn muotoon.

Kirjaimille voi joutua tekemään myös laajempaakin sormeilua. Itse käytin oman logoni pohjana kuvassa näkyvää futuristista fonttia, mutta pyöristin kirjainten kaikki kulmat. Tämä on melko tavanomainen esimerkki, ja kliseisesti sanottuna vain taivas on rajana, miten typografiaa voi itse kustomoida.

Logoissa voi tietysti myös käyttää useampaa eri fonttia ja niin sanotusti kikkailla niiden välillä. Esimerkiksi neutraalit fontit sopivat monen muun fontin kanssa hyvin yhteen. Toinen fontti voi olla vaikka pienempää ja kirjainväliltään leveämpää. Kolme erilaista fonttia alkaa yleensä olla jo liikaa, mutta voi tietyissä tapauksissa toimiakin.

Yksi hyvä tapa löytää sopivia fontteja on etsiä inspiraatiota ihan vain googlaamalla, minkälaisia designeja on jo olemassa ja mikä näyttää toimivalta. Sanomattakin on selvää ettei näitä kannata suoraan kopioida, mutta vaikutteita saa aina ottaa. Monien fonttien oikeudet ovat myös maksullisia, ja kaikki ei aina ole saatavilla. Tämänkin takia typografian oma kustomointi voi olla kriittinen taito.

Olen myös kysynyt ChatGPT:ltä fonttisuosituksia tiettyjen alojen yritysten logoihin. Tulokset ovat olleet ihan hyviä, joten tekoälystäkin voi olla hyötyä, jos haluat vaikkapa ostaa minulta logon yrityksellesi alennettuun 100 euron hintaan.

Logo yritykselle – kliseet ja kuvapankit

Kuten äsken mainitsin, plagiointia ei ikinä kannata tehdä. Tämä on ilmiselvää. Plagioinnin raja voi kuitenkin välillä olla häilyvä. Jotkut designit ovat niin yleisiä, että niistä on mahdotonta sanoa, mikä on alkuperäinen. Jos googletat vaikka ”car outline logo” tai ”mountain logo”, löydät lukuisia samalta näyttäviä designeja.

Itse asiassa sinun ei tarvitse edes poistua tältä sivulta. Käytän nimittäin itsekin omassa logossani suoranaista suunnittelukliseetä, nimittäin jo mainittua E-kirjaimen korvaamista hampurilais-ikonilla. Tällaiset tapaukset eivät ole plagiointia, koska ne ovat niin yleisiä, että kuka vaan voi päätyä niihin näkemättä muiden töitä.

Koska logon tulee olla uniikki, tällaisia kliseitä kannattaa kuitenkin yleensä välttää. Itse mietin useaankin otteeseen, haluanko käyttää omassa logossani niin geneeristä ratkaisua. Lopulta kuitenkin päädyin käyttämään sitä muutamastakin syystä.

  1. Monet käyttävät logossaan kyseistä kliseetä, vaikkei yrityksen toimiala edes niin vahvasti viittaisi web-kehitykseen. Verkkosivujen tekijänä oma alani ilmiselvästi liittyy verkkokehitykseen.
  2. Logossani on kaksi E-kirjainta. Olisi tylsähkö ratkaisu, jos ne olisi täysin tai edes osittain samannäköiset
  3. Toinen E-kirjain on yritykseni nimen ydin, koska se muuttaa supernovan Supernevaksi. Tämä taas tulee sukunimestäni, Koivuneva. (Sanoinhan että pidän sanaleikeistä.)

Toinen E-kirjain ei siis pelkästään viittaa alaani, vaan se myös korostaa nimeäni tyylikkäällä, jopa uniikilla tavalla. Mutta se omasta logostani. Vaikka suunnittelukliseitä kannattaa yleisesti ottaen välttää, hyvien perusteiden löytyessä niitä voi joskus käyttääkin.

Toinen asia, mitä kannattaa välttää vielä enemmän kuin kliseisiä ratkaisuita, on kuvapankkien valmiskuvat. Niistä voi löytyä erittäin tyylikkäitäkin designeja, mutta kuten varmasti ymmärrät, niitä käyttävät myös monet muut. Toiseksi, jos yrityksesi logo on ostettu kuvapankista, omistat vain oikeuden kuvan käyttöön, et itse kuvaa. Tällöin et esimerkiksi pysty rekisteröimään logoasi tavaramerkiksi.

Logon käsittely verkkokehittäjän näkökulmasta

Jokaisella logosuunnittelijalla on omat tapansa toimittaa logot asiakkaillensa. Tällä tarkoitan lähinnä sitä, missä kaikissa muodoissa ja tiedostomuodoissa logo lähetetään. Kun teen nettisivuja, yli puolessa projekteistani asiakkaan toimittamassa logossa on jotain ongelmaa. Hiljattain jouduin jopa kyselemään logon png-version perään, joka on yleensä se eniten käytetty tiedostomuoto.

Toki normaalisti pdf- tai svg-versiona lähetetystä logosta on helppoa tehdä png-versio itsekin, mutta tässä tapauksessa logossa käytetty fontti oli edelleen teksti- eikä vektorimuodossa. Koska omissa ohjelmissani ei ollut asennettuna kyseistä fonttia, en saanut logoa auki niin kuin se oli suunniteltu. Omituisuudet eivät loppuneet tähänkään, vaan löysin vektoritiedostosta vielä ylimääräisen valkoisen suorakulmion, jota oltiin käytetty peittämään jotakin kesken jäänyttä tekstiä.

Epämääräisyydet logoissa aiheuttavat kaikenlaista ikävää

Toisessa tapauksessa asiakkaalleni ei toimitettu neliömuotoista logoa ollenkaan, edes kysyttäessä. Tein neliöversion lopulta itse. Homma ei toki ollut työläs, mutta käytännössä jouduin tekemään jonkun toisen töitä.

neliömuotoinen logo selaimen ikkunassa
Neliömuotoista logoa tarvitaan mm. selaimen ikkunan pikkukuvaksi.

Ehkä yleisin ja ärsyttävin tapa on toimittaa logosta ainoastaan sellainen versio, jossa logon ympärille on jätetty tyhjää tilaa. Tämä on verkkokehittäjän kannalta täysin turhaa, koska marginaalit on järkevintä lisätä manuaalisesti tilanteen vaativalla tavalla. Joskus riittää pari pikseliä, joskus tarvitaan parisataa.

Lisäksi logon tasaamisesta samaan linjaan muun sisällön kanssa tulee tarpeettoman työlästä. Tällöin täytyy katsoa lähestulkoon pikseli kerrallaan, koska linjat ovat suorassa. Lisäksi tämä täytyy yleensä tehdä negatiivisilla marginaaleilla, mitä itse haluan välttää. Pääsen helpommalla, kun käyn itse muokkaamassa logosta tyhjät tilat pois, mutta tämäkin olisi periaatteessa ollut alkuperäisen logosuunnittelijan tehtävä.

Yksi asia, mihin kaikki eivät myöskään aina tajua kiinnittää huomiota, on logojen koko. Jos esim. png-versio on lähes 2000 pikseliä leveä tai pitkä, se voi heikentää verkkosivujen suorituskykyä. Sivuilla logot on esillä yleensä alle 500 pikselin levyisinä/pituisina, joten logon tiedostokoon ei tarvitse olla suuri. Optimoituna verkkosivuille logon saa yleensä alle 30 kilotavuun, jonka vaikutus sivujen latautumisnopeuteen on häviävän pieni.

Kuinka monta muotoa logosta sitten tarvitaan?

Tyhjän tilan jättämisellä on joskus hyvätkin puolensa. Somealustat voivat esimerkiksi automaattisesti rajata kuvia niin, että ilman tyhjää tilaa logo ei näy kokonaan. Jos haluttaisiin varautua kaikkiin mahdollisiin tilanteisiin, tiedostojen määrä melko nopeasti räjähtäisi.

Normi- ja neliöversion lisäksi logosta voidaan tehdä myös pelkkä tekstiversio, kaikista näistä erikseen värilliset, mustat ja valkoiset versiot, edelleen kaikista jpg-, png-, svg- ja pdf-versiot sekä lopuksi vielä versiot tyhjällä tilalla ja ilman. Tästä tulisi 72 eri tiedostoa, mikä on jo epäkäytännöllisen paljon.

Itse koen parhaaksi tavaksi miettiä aina tapauskohtaisesti, mitä eri versioita todennäköisimmin tarvitaan. Muita muotoja voi aina kysyä jälkikäteen, tietysti ilman minkäänlaisia maksuja.