Raportit verkkosivujen datasta
Toistuvat raportit verkkosivujen datasta, varmuuskopiointi ja sivuston ylläpito alle 17€/kk. Ota selkeillä raporteilla kaikki irti sivustoanalytiikasta ja tee parempia, tietoon perustuvia päätöksiä.
Perusraportin sisältö
Perusraportin 1. sivulla näytetään perustietoja istunnoista ja käyttäjistä. Aikasarjakaavion x-akselilla on päivämäärät, josta näkee mm. mahdolliset piikit istuntojen määrässä. Kaaviosta huomaa kätevästi myös, kuinka lähellä aktiivisten istuntojen määrä on istuntojen kokonaismäärää. Alaoikealla perustietoa yksittäisten sivujen katselukerroista.
2. sivulla näytetään perustiedot sivuston impressioista ja klikkauksista Googlessa, sekä niiden kehitys päivittäin. Alempana suosituimmat laskeutumissivut, ja mitä kautta sivustolle on päädytty.
Aktiivisuusraportin sisältö
Aktiivisuusraportissa tarkastellaan istuntoja ja sivukatseluja hieman syvemmin. Yläreunan tuloskorteissa näkyy useampi aktiivisuuden mittari.
Taulukoista näet:
- Sivukohtaisen aktiivisuuden
- Miten tulotapa vaikuttaa aktiivisuuteen (ovatko esim. hakukoneiden kautta tulleet aktiivisempia kuin muut)
- Aktiivisuuden laiteluokittain
- Muutosprosentit edelliseen jaksoon verraten
Aktiivisuusraportista on apua konversio-optimoinnissa.
Laite- ja selainraportin sisältö
Raportin sivut ovat muuten samanlaisia, mutta ensimmäisessä esitetään dataa istuntojen, ja toisessa käyttäjien suhteen. Joskus prosenttiluvut voivat vaihdella näiden muuttujien välillä, joten on hyvä seurata molempia.
Raportti mittaa näyttöjen resoluutioita, laiteluokkia, selaimia ja käyttöjärjestelmiä.
Search Console -raportin sisältö
Ensimmäisen sivun yläosa koostuu samasta sisällöstä kuin perusraportin 2. sivu. Alaosassa näytetään sivukohtaiset impressiot, klikkaukset ja klikkausprosentti (CTR). Tästä näet melko hyvin, mitkä sivustosi sivut ovat arvokkaimpia.
Toisen sivun yläosassa esitetään sivuston impressioita ja klikkauksia laiteluokittain. Alaosassa mielenkiintoista tietoa, millä kaikilla hakusanoilla sivustosi kerää impressioita ja klikkauksia, ja kuinka paljon. Taulukon oikealla reunalla vielä keskimääräinen sijoitus Googlen tuloksissa kullekin hakusanalle.
Search Console -raportilla on helppo seurata hakukoneoptimoinnin onnistumista. Voit esim. nähdä, millä sivuilla on eniten optimoitavaa, ja toisaalta minkälaista sisältöä ehkä kannattaa luoda lisää.
Täydellä raportilla täysi hyöty
Jos haluat, voit saada yhden kokonaisvaltaisen raportin, joka sisältää kaikki 4 raporttia. Raporttien ei myöskään tarvitse olla juuri kuukausittaisia. Halutessasi voin jakaa sinulle pääsyn versioon, jossa voit itse valita aikavälin, jolta dataa näytetään.
Raporttien avulla pysyt kärryillä, kuinka tehokkaasti sivustosi toimii, ja millä alueilla sitä voisi vielä kehittää. Jos haluat kustomoituja raportteja esim. eri tyyleillä tai tiedoilla, tulee lisätyölle hinnaksi 50€/h + alv. Muutoin kaikki raportit sisältyvät tuohon alussa mainittuun alle 17 euron (+ alv.) kuukausihintaan. Lue ylläpidosta lisää.
Voidakseni luoda raportit sivujesi datasta, tarvitsen oikeudet sivustosi Google Analytics – ja Search Console -tileihin.