”Uuden tarjouskorin myötä tarjouspyyntöjä on tullut jo useita, enemmän kuin muutaman viime vuoden aikana yhteensä vanhoilla sivuillamme.
Hienoa on ollut myös nähdä, kuinka omalla tekemisellä voi vaikuttaa sivujen näkyvyyteen ja hakukonetulosten parantamiseen. Sijoituksemme ovat nousseet merkittävästi saatuamme koulutusta, miten kyseinen optimointi toimii. Ulkoasu näyttää myös tuoreelta ja sivujen käytettävyys tätä nykyä on erinomainen!”
Lauri Pekkola
Osastonjohtaja
Ammattimaisuus
Tyylikkyys
Käytettävyys
Myyvyys
Löydettävyys
Turvallisuus
Analytiikat
Verkkokaupan toteutus on usein hieman monimutkaisempaa kuin tavallisen verkkosivuston, ja oikeaa tekijää voi olla vaikeampi löytää. Esim. WooCommerce-verkkokauppojen toteuttajia on paljon, mutta alusta on jäykkä, ja lopputulokset ei aina täysin vastaa kaikkia toiveita.
Tähän ratkaisuja tarjoaa yleensä isommat markkinointitoimistot, joilla voi olla omia joustavampia alustoja. Tällöin myös hinta nousee, ja se on monille pienille yrityksille yksinkertaisesti liikaa.
Olet siis tuomittu joko ylihintaiseen tai keskinkertaiseen lopputulokseen.
Väärin!
Kustomoitu WooCommerce-verkkokauppa yritykselle
Haluatko rajoittaa ostoskoriin lisättävien tuotteiden määrää? Haluatko skipata koko ostoskorivaiheen? Kenties et halua maksuja ollenkaan läpi, vaan haluat käyttäjän pystyvän lähettämään vain tarjouspyynnön ostoskorin tuotteista.
Nämä ovat joitakin esimerkkejä asiakkaideni toiveista, joita olen toteuttanut. Yrittäjillä on lähes poikkeuksetta erityistoiveita verkkokauppansa toiminnallisuuksien suhteen, jolloin tarvitaan kustomoituja ratkaisuja.
WooCommercen ongelma on vähän sama kuin yleisestikin WordPressin (Artikkelissa käyn läpi WordPressin heikkouksia ja miten käsittelen niitä). Aina kun jokin toiminnallisuus puuttuu, helppo ratkaisu on asentaa uusi lisäosa. Vaikka verkkokauppasi tekijä löytäisikin ilmaisia lisäosia, ne monimutkaistavat sivuston rakennetta, ja voivat muodostaa heikkouksia toimivuuteen.
Mitä enemmän lisäosia, sitä suurempi todennäköisyys on sille, että jotain menee jossain vaiheessa rikki. Ja kun verkkokaupassa on jotain rikki, se voi maksaa sinulle nopeastikin satoja tai jopa tuhansia euroja. Pahimmassa tapauksessa huomaat vian vasta kuukausien päästä.
Tällöin ratkaisu on lisäosien sijaan oma koodi. Se voi olla monelle haastavampaa, mutta täsmäratkaisuna se on paljon optimaalisempi kuin lisäosa, jossa saattaa tulla mukana useita turhiakin ominaisuuksia.
Nykypäivän työkaluilla melkein kuka tahansa voi pystyttää verkkosivut tai verkkokaupan, ja ohjelmointikin voi onnistua tekoälyn avulla. Se ei kuitenkaan usein riitä, sillä oman koodin lisääminen WordPressiin vaatii yleensä hieman syvällisempää ymmärrystä ohjelmoinnista.
Täytyy esim. tietää tarkkaan mihin tiedostoon ja mille riville koodi lisätään, mitä ohjelmointikieltä se on jne. Tekoälykoodi voi myös sisältää virheitä, ja koodia täytyy ymmärtää, jotta sen laadun voi varmistaa.
Näistä syistä verkkokaupan tekijä kannattaa valita tarkkaan. Kaikki eivät pysty rakentamaan toimivaa ja kustomoitua verkkokauppaa järkevään hintaan.
Kaikki lisäosat eivät ole pahasta
Joskus “ylimääräisetkin” lisäosat tulevat tarpeeseen. Esimerkiksi WooCommercen tarjoamat omat lisäosat on varsin luotettavia, eikä niiden äkillinen toimimattomuus ole kovin todennäköistä. Joissain tapauksissa ne on myös käytännössä välttämättömiä.
Hyvänä esimerkkinä tästä on asiakkaani verkkokauppa, johon haluttiin jäsenyys- ja tilausominaisuudet. Nämä ovat maksullisia lisäosia, mutta niillä saa rakennettua muuten monimutkaisia verkkokauppoja kätevästi. Kyseisen asiakkaan tapauksessa jo pari-kolme toistuvaa kuukausitilausta maksaa lisäosat takaisin.
Sitten on tietysti vielä erikseen mahdollinen maksutapalisäosa, joka itsessään on usein ilmainen, mutta esim. Paytrailin maksutapapalvelusta joutuu maksamaan erikseen.
Kuinka paljon laadukas verkkokauppa maksaa?
Tavallisesti pienen yrityksen verkkokaupan hinta asettuu minun tekemänä n. 2000€ ja 3500€ välille.
Hinta riippuu kuitenkin monesta asiasta. Ensinnäkin verkkokaupan taustalla on yleensä myös tavallinen verkkosivusto, varsinkin kun puhutaan pienistä yrityksistä. Tällöin sivuston laajuus kokonaisuudessaan vaikuttaa hintaan. Jos (ja kun) tarvitaan myös hakukoneoptimointia, hinta nousee.
Myös verkkokaupan laajuus tietysti vaikuttaa hintaan. Mitä enemmän tuotteita ja tuotekategorioita, sitä enemmän on työtä. Tässä tosin voit säästää paljon sillä, että osallistut itse tuotteiden ja niiden tietojen lisäämiseen WooCommercen tietokantaan.
Mahdolliset erityistoiveet voivat myös nostaa hintaa. Jos verkkokauppa esimerkiksi nojaa käyttäjien mahdollisuuteen rekisteröityä ja hallita omia tietojaan, käyttöliittymän optimoinnista tulee työläämpää.
Minkälaisen verkkokaupan saan tonnilla?
1000€ on minun alkaen-hinta verkkokaupoille. Tällaisen verkkokaupan saat, jos tuotteita on korkeintaan muutama, eikä useammalle tuotekategorialle ole tarvetta. Sivuston sivumäärän (verkkokaupan mukana tulevat sivut, kuten tuotesivu ja kassa, pois luettuna) tulee myös jäädä yhteen, max kahteen.
Mikä on verkkokaupassa tärkeintä?
Hyvät myyntitekstit ja laadukkaat kuvat auttavat paljon, mutta verkkokaupan tärkein tekijä on silti sen käytettävyys. Jos sivuilla navigointi on vaikeaa, sieltä löytyy rikkinäisiä elementtejä tai latausajat ovat pitkät, menetät asiakkaita. Tällöin maagistenkin myyntitekstien arvo menee hukkaan.
Vaikka jotkut käyttäjät sietäisivätkin toimimattomuutta, se silti heikentää kaupan luotettavuutta. Ihmiset eivät halua käyttää rahojaan epämääräisissä ympäristöissä, varsinkaan jos he eivät saa tuotetta saman tien itselleen.
Onko WordPress hyvä alusta verkkokaupalle?
Kyllä.
WordPress ja sen suosituin verkkokauppalisäosa WooCommerce mahdollistavat oikeastaan kaikenkokoisten verkkokauppojen rakentamisen ja ylläpitämisen verrattain helposti. Optimaalisilla työtavoilla isostakin verkkokaupasta saa tehtyä helposti käytettävän, nopeasti toimivan ja ulkoasultaan uniikin kokonaisuuden.
Tämä siitäkin huolimatta että monet WooCommerce-kaupat näyttävät keskenään melko samoilta. Verkkokauppojen tekijät eivät aina tajua, että WooCommercen oletustyylejä pystyy laajasti kustomoimaan, ja esim. kaupan ilmoitustenkin värimaailman voi asettaa vastaamaan yrityksen brändiä.
Verkkokauppa yritykselle?
Tyylikkyys
Käytettävyys
Responsiivisuus
Myyvyys
Löydettävyys
Saavutettavuus
Turvallisuus
Mitattavuus
Valmius jatkokehitykseen