Nettisivujen sopiva sivumäärä

Jos haluat tietää miten sopiva sivumäärä lasketaan, siirry suoraan alas painamalla tästä.

Optimaalinen sivumäärä nettisivuilla voi olla monen tekijän yhtälö. Sana ”optimaalinen” on tässä kohtaa osuva, koska sopivan sivumäärän analysointi on hyvä lähtökohta kaikelle sivujen optimoinnille. Tässä kirjoituksessa pilkon optimoinnin käsitettä pienempiin osiin nimenomaan sopivan sivumäärän näkökulmasta.

1. Sivumäärä korreloi vahvasti sisällön määrän kanssa

Mitä enemmän sisältöä, sitä useampi sivu. Tämä ei johdu siitä, että suuri sisältömäärä tarkoittaisi automaattisesti sekavaa kokonaisuutta. Riittävän luovilla ja loogisilla ratkaisuilla suuretkin sisältömäärät voi saada istumaan miellyttävästi yhdelle sivulle, mutta tällainen on usein täysin tarpeetonta.

Syy on vahvasti hakukoneoptimoinnissa eli SEO:ssa. Jos haluat, että sivustosi löytyy vaikkapa 5:llä eri hakusanalla, tulisi sivuja olla vähintään 5. Näin saat jokaisen avainsanan (hakusanan) omaan urliinsa, meta-tietoihinsa sekä 1. tason otsikkoonsa. Näillä on iso merkitys SEO:ssa.

esimerkki sivukohtaisista metatiedoista
Esimerkki sivukohtaisista metatiedoista. Tässä hakusana on ollut ”nettisivujen tekijä”.

Pystyt myös hallitsemaan paremmin avainsanan esiintymistiheyttä tekstisisällössä. Jos samalla sivulla kerrotaan vähän kaikesta ja jokaisesta avainsanasta suhteellisen harvasti, hakukoneilla on vaikeuksia ymmärtää, mitä aihetta sivu edes käsittelee. Tällöin ne nostavat hakutuloksissa kärkeen mieluummin sellaisia sivuja, joissa aihe on selkeämmin rajattu.

Näin hakukoneet voivat olla varmempia, että heidän käyttäjänsä löytävät sen mitä etsivät. Tiedät ehkä itsekin, kuinka ärsyttävää on klikata jostakin Googlen hakutuloksesta ja huomata, että sivulla puhutaankin jostain ihan muusta. Hyvä nyrkkisääntö onkin tehdä jokaisesta aihealueesta, esim. palveluista, oma sivunsa.

2. Sivun täytyy olla käyttäjän silmille kevyt

Kuten jo äsken aihetta sivusin, paljon sisältöä ei välttämättä tarkoita sekavaa tai raskasta kokonaisuutta. On kuitenkin paljon helpompaa pilkkoa sisältö useammalle sivulle kuin pohtia päänsä puhki ratkaisuja, joilla suuret sisällöt saadaan esitettyä kevyesti.

Käyttäjää ei kannata ns. pakottaa lukemaan mitään mitä hän ei halua. Esimerkiksi jos sivuat jotakin toista aihealuetta, josta haluaisit kertoa lisää, kannattaa siitä kirjoittaa syvemmin toisella sivulla, johon sitten vain ohjaat linkillä tai painikkeella (Tein näin äsken, kun mainitsin SEO:n ensimmäisen kerran). Tällöin halukkaat voivat siirtyä lukemaan toisesta aiheesta, ja loput voivat jatkaa sivun lukemista alkuperäisestä aiheesta.

Tämän voisi kiertää esimerkiksi popup-ikkunoilla tai muilla aukaistavissa ja suljettavissa olevilla elementeillä. Tällöin painikkeesta ei aukeaisikaan uutta sivua, vaan vain uusi elementti saman sivun sisällä. Kuitenkin kuten äsken opimme, hakukoneiden (ja tietysti oman sivuston näkyvyyden) kannalta on selkeintä jakaa aihealueet omille sivuilleen.

Aina ei tietenkään ole selvää, mikä on selkeästi erillinen aihealue ja mikä taas oleellista tietoa alkuperäisen aiheen kannalta. Olen monesti itsekin pohtinut teenkö tavallista laajemmasta aihealueesta useamman kirjoituksen vai saanko ne loogisesti ja SEO:n kannalta strategisesti yhteen.

3. Sivun täytyy olla myös tiedostokooltaan kevyt

Helpoin ja tehokkain tapa tehdä sivusta mielenkiintoinen ja kevyt on asettaa sinne kuvia. Joko koristeellisia taustakuvia tai täydentäviä ja hahmottavia kuvia (kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa). Nykyään yhä yleisempiä ovat myös kaikenlaiset animaatiot.

Pelkkä teksti ei vaadi juuri yhtään tallennustilaa, mutta mitä enemmän tekstiä, sitä enemmän tarvitaan kuvia/animaatioita tekemään sisällöstä miellyttävämpää silmälle. Jos pystyt selittämään jonkun asian kuvalla, tee se. 

Jos kuvia on paljon, sivun tiedostokoko voi paisua turhan suureksi. Suositeltu maksimikoko sivulle on noin 1 Mt (pakattuna/optimoituna). Kuvien lisäksi fontit, tyylitiedostot ja skriptit käyttävät usein jo melko suren osan tuosta yhdestä megatavusta. Jos optimoitunakin kuvat meinaavat ylittää selvästi tuon rajan, kannattaa sivun jakamista kahteen osaan harkita.

Pieni ylitys ei kuitenkaan haittaa ja raskaammatkin sivut voidaan usein optimoida helppokäyttöisiksi. Megatavun raja ei ole ehdoton, mutta se kannattaa pitää mielessä sopivaa sivumäärää miettiessä.

Miten sopiva sivumäärä lasketaan helpoiten?

Mainitsin aiemmin, että jokaisesta aihealueesta olisi hyvä tehdä oma sivunsa. Jos myyt tai esittelet sivullasi vaikkapa kolmea eri palvelua, tulisi niistä jo 3 sivua. Etusivun kannattaa usein olla oma kokonaisuutensa, jossa vähän kuin referoidaan sivuston sisältöä ja/tai ohjataan käyttäjiä halutuille sivuille.

Haluat ehkä esitellä työnäytteitäsi hieman pintaa syvemmältä. Tällöin niitä ei kannata ahdata etusivulle, vaan ne kannattaa esitellä kootusti omalla sivullaan. Riippuen tilanteesta jokaisesta referenssistä voidaan myös tehdä oma artikkelimuotoinen sivunsa. Samoin jos haluat kirjoittaa esimerkiksi blogia, tulisi siitä 1 koontisivu, josta pääsisi artikkeleihin.

Jos myyt palveluita, joilla on yksinkertainen hinnoittelu, sen ei välttämättä tarvitse olla omalla sivullaan. Kuitenkin mitä monimutkaisempi hinnoittelurakenne, sitä loogisempaa on tehdä siitä oma kokonaisuutensa omalle sivulleen.

Sama pätee yhteystietoihin. Jos haluat esille vaikka vain yhden sähköpostin ja puhelinnumeron, erillistä yhteystietosivua tuskin tarvitaan. Jos yrityksellä on vaikka useampi yhteyshenkilö, joiden tietojen on tarpeellista olla esillä, erillinen sivu voi tulla tarpeen.

Käytä kaavoja:

Sivumäärä vähintään: Etusivu + tärkeiden aiheiden määrä

Sivumäärä enintään: Etusivu + tärkeiden aiheiden määrä + hinnoittelu + yhteystiedot + artikkelisivut + artikkelipohjat

Tärkeällä aiheella tarkoitetaan tässä esim. palvelua, tuotetta tai jotakin yritystoimintaan oleellisesti liittyvää aihetta, josta haluat sivuilla kertoa. Pienet tekstit voi olla esim. etusivulla, mutta pidemmistä on hyvä tehdä oma sivunsa.

Artikkelisivu on koontisivu (esim. https://superneva.fi/blogi/)  tietylle artikkelityypille (blogi, uutiset, galleriat, referenssit yms.). Jos artikkelityypeistä halutaan keskenään erinäköiset, täytyy niille tehdä myös omat pohjat. Artikkelit ja artikkelipohjat eivät periaatteessa ole sivuja, mutta sivustoa tehdessä pohjat vaativat suunnilleen saman työmäärän kuin tavallinen sivu. Jos käytät etusivun laskuria, laske artikkelien koontisivut ja artikkelipohjat mukaan sivumäärään kuten kaavassa.